Elevers interesse under ekskursion til et rensningsanlæg

Karsten Ølgaard Madsen, Niels Bonderup Dohn

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    I denne artikel beskrives en undersøgelse af elevers situationelle interesse i forbindelse med en ekskursion til et rensningsanlæg. Undersøgelsen vedrører 294 elevers besøg på KloakLab som er BIOFOS’ besøgstjeneste. Resultaterne viser at elevernes interesse var lavest i de besøgsaktiviteter som blev oplevet som ‘ulækre’. Dette gjaldt også for de elever som havde høj individuel interesse for biologi og for at lave forsøg. Der var ingen kønsforskelle i resultaterne. Undervisere og formidlere bør derfor overveje om ‘ulækre’ oplevelser kan begrænses, idet afsky kan have negativ indvirkning på elevernes interesse.
    Original languageDanish
    JournalMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Issue1
    Pages (from-to)27-39
    Number of pages13
    ISSN1604-8628
    Publication statusPublished - Mar 2018

    Cite this