Projects per year
Abstract
Næsten alle eleverne savnede vennerne, skolen og fritiden, og knap en femtedel følte sig ensomme. Dels blev den fysiske kontakt med vennerne stærkt reduceret, dels var mange af eleverne usikre på deres egen læring, hvilket kan hænge sammen med, at de arbejdede alene og ikke havde samme grad af kontakt til lærerne som normalt. Samtidig udtrykte også en del af forældrene bekymring for deres børns læring og personlige udvikling og for deres helbred og mentale trivsel.
Herudover kan der identificeres en sammenhæng mellem elevernes vurdering af deres mentale sundhed og graden af kontakt med lærere og kammerater samt forældrenes vurdering af hverdagen. Der er ligeledes en sammenhæng mellem børns ensomhedsfølelse og forældrenes grad af bekymring; de børn, der føler sig mest ensomme, er også de børn, som har de mest bekymrede forældre.
Endelig spiller både alder, køn og socioøkonomisk baggrund ind: Således vurderer elever, hvis forældre har lav socioøkonomisk status, i undersøgelsen deres egen mentale sundhed lavere end øvrige elever.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Volume | 5 |
Issue | 7 |
Pages (from-to) | 40-65 |
Number of pages | 26 |
ISSN | 2445-6810 |
DOIs | |
Publication status | Published - Oct 2020 |
Projects
- 2 Finished
-
Coronatrivsel under skolenedlukninger i Århus Kommune - elever og forældre i 4.-9. klasse
Qvortrup, L. (Project manager), Højgaard Christensen, J. (PI) & Wistoft, K. (PI)
23/02/2021 → 30/04/2021
Project: Research
-
Nødundervisning under corona-krisen. Et elev- og forældreperspektiv
Wistoft, K. (PI), Qvortrup, L. (Project manager), Højgaard Christensen, J. (PI) & Qvortrup, A. (Collaborator)
23/03/2020 → 31/12/2020
Project: Research
Research output
-
DPU forskere med fem gode råd mod mistrivsel
Wistoft, K. & Qvortrup, L., Apr 2023, In: Skolemonitor.Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Comment/debate/letter to the editor › Communication
Open Access -
Inclusion and exclusion during COVID 19 school closures
Qvortrup, L. & Wistoft, K., 12 Jul 2023, (Submitted) In: International Journal of Inclusive Education.Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
-
Trivsel og mistrivsel blandt børn og unge – hvad ved vi, og hvad gør vi?
Wistoft, K. & Qvortrup, L., 25 Apr 2023, In: Skolemonitor.Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Contribution to newspaper - Comment/debate
Activities
-
Trivsel og mistrivsel blandt børn og unge. Hvad ved vi, og hvad kan vi gøre?
Wistoft, K. (Organizer), Qvortrup, L. (Organizer) & Holm, C. (Organizer)
27 Mar 2023Activity: Participating in or organising an event types › Participation in or organisation of workshop, seminar or course
File -
Sundhedspædagogisk trivselsfremme
Wistoft, K. (Lecturer)
27 Mar 2023Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
File -
Fokusering af indsatsen for at fremme den mentale sundhed og forebygge, at mistrivsel blandt børn og unge.
Wistoft, K. (Participant)
12 Sept 2022Activity: Participating in or organising an event types › Participation in or organisation of workshop, seminar or course
Press/Media
-
Bag den stejle stigning i psykiatriske diagnoser blandt børn og unge kan gemme sig en god nyhed
Wistoft, K.
23/03/2023
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Nye trivselstal - kan man sammenligne skolerne?
Wistoft, K.
12/09/2022
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Skoleeleverne skal på ”forlænget juleferie”. Men for udsatte børn og unge er det langt fra en fest
Wistoft, K.
09/12/2021
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media