Research output: Book/anthology/dissertation/report › Book › Research › peer-review
Digitalt understøttet faglighed og almendannelse : Bog 2: analyser og indblik. / Paulsen, Michael; Tække, Jesper.
København : Unge Pædagogers Forlag, 2019. 250 p. (Undervisning og medialisering).Research output: Book/anthology/dissertation/report › Book › Research › peer-review
}
TY - BOOK
T1 - Digitalt understøttet faglighed og almendannelse
T2 - Bog 2: analyser og indblik
AU - Paulsen, Michael
AU - Tække, Jesper
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Bagsidetekst:Hvordan kan faglighed og almendannelse understøttes ved hjælp af it og digitale medier? I denne bog præsenteres 10 eksemplariske undervisningsforløb, der alle byder ind med svar på dette spørgsmål. Undervisningsforløbene er udtænkt indenfor det samfundsfaglige, det naturfaglige og det kulturfaglige område og gennemprøvet på to danske gymnasier. De 10 forløb analyseres og kvalificeres ud fra et mediedidaktisk perspektiv, og læseren kan hente konkret inspiration til undervisning i spændingsfeltet mellem almen didaktik og digitalisering.Bogen er del 2 af DUFA-projektet, og bygger på den analytik, der er udviklet og præsenteret i bog 1, der både har øje for vores digitale verden og didaktisk praksis i forhold til de demokratiske dannelsesidealer.Gennem de 10 konkrete undervisningsforløb åbner bogen for mere overordnede refleksioner over (gymnasie)skolens udvikling i det digitaliserede samfund og skitserer nogle store og vigtige spørgsmål om, hvilken slags dannelse og uddannelse vi må have i en digital verden.Bogen kan læses selvstændigt og inspirere undervisere i gymnasiet, i folkeskolens ældste klasser og på videregående uddannelser til at anvende medier på en kvalificeret måde i undervisningen. Bogen kan ligeledes anvendes af skoleledere, rektorer, forskere, politikere og almindelige borgere til at forstå it og digitale medier i en dansk uddannelseskontekst.
AB - Bagsidetekst:Hvordan kan faglighed og almendannelse understøttes ved hjælp af it og digitale medier? I denne bog præsenteres 10 eksemplariske undervisningsforløb, der alle byder ind med svar på dette spørgsmål. Undervisningsforløbene er udtænkt indenfor det samfundsfaglige, det naturfaglige og det kulturfaglige område og gennemprøvet på to danske gymnasier. De 10 forløb analyseres og kvalificeres ud fra et mediedidaktisk perspektiv, og læseren kan hente konkret inspiration til undervisning i spændingsfeltet mellem almen didaktik og digitalisering.Bogen er del 2 af DUFA-projektet, og bygger på den analytik, der er udviklet og præsenteret i bog 1, der både har øje for vores digitale verden og didaktisk praksis i forhold til de demokratiske dannelsesidealer.Gennem de 10 konkrete undervisningsforløb åbner bogen for mere overordnede refleksioner over (gymnasie)skolens udvikling i det digitaliserede samfund og skitserer nogle store og vigtige spørgsmål om, hvilken slags dannelse og uddannelse vi må have i en digital verden.Bogen kan læses selvstændigt og inspirere undervisere i gymnasiet, i folkeskolens ældste klasser og på videregående uddannelser til at anvende medier på en kvalificeret måde i undervisningen. Bogen kan ligeledes anvendes af skoleledere, rektorer, forskere, politikere og almindelige borgere til at forstå it og digitale medier i en dansk uddannelseskontekst.
KW - digital dannelse
KW - dannelse
KW - digitale medier
KW - undervisning
KW - gymnasie
KW - aktionsforskning
KW - DUFA
UR - https://u-p.dk/produkt/dufa/
M3 - Bog
SN - 9788792914-552
VL - 2
T3 - Undervisning og medialisering
BT - Digitalt understøttet faglighed og almendannelse
PB - Unge Pædagogers Forlag
CY - København
ER -