Centre for Educational Development

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommunication

Standard

Digitale kompetencer i fagene : Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet. / Dalsgaard, Christian (Editor); Caviglia, Francesco (Editor); Boie, Mette Alma Kjærsholm (Editor); Færgemann, Helle Meibom (Editor); Thomsen, Mette Brinch (Editor).

Aarhus : Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, 2020. 28 p.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommunication

Harvard

APA

CBE

Dalsgaard C, Caviglia F, Boie MAK, Færgemann HM, Thomsen MB, ed. 2020. Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet. Aarhus: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. 28 p.

MLA

Dalsgaard, Christian et al. Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet Aarhus: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. 2020.

Vancouver

Author

Bibtex

@book{0ee568422f024d92ba24f317e9f4ebc3,
title = "Digitale kompetencer i fagene: P{\ae}dagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet",
abstract = "Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen best{\aa}r af en r{\ae}kke p{\ae}dagogiske formater, der udg{\o}r konkrete rammes{\ae}tninger for udvikling af undervisningsforl{\o}b med fokus p{\aa} digitale kompetencer.De p{\ae}dagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforl{\o}b, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstr{\o}mmen, Information problem solving om at l{\o}se problemer gennem unders{\o}ger på nettet, Samskrivning om at tilrettel{\ae}gge, planl{\ae}gge og gennemf{\o}re processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og pr{\ae}sentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.",
keywords = "digitale kompetencer, digital dannelse, p{\ae}dagogiske formater, gymnasiale uddannelser, ungdomsuddannelse, It, digitale medier",
editor = "Christian Dalsgaard and Francesco Caviglia and Boie, {Mette Alma Kj{\ae}rsholm} and F{\ae}rgemann, {Helle Meibom} and Thomsen, {Mette Brinch}",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "87-7684-539-7",
publisher = "Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Digitale kompetencer i fagene

T2 - Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet

A2 - Dalsgaard, Christian

A2 - Caviglia, Francesco

A2 - Boie, Mette Alma Kjærsholm

A2 - Færgemann, Helle Meibom

A2 - Thomsen, Mette Brinch

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.

AB - Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.

KW - digitale kompetencer

KW - digital dannelse

KW - pædagogiske formater

KW - gymnasiale uddannelser

KW - ungdomsuddannelse

KW - It

KW - digitale medier

M3 - Rapport

SN - 87-7684-539-7

BT - Digitale kompetencer i fagene

PB - Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet

CY - Aarhus

ER -