Research output: Book/anthology/dissertation/report › Report › Communication
Digitale kompetencer i fagene : Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet. / Dalsgaard, Christian (Editor); Caviglia, Francesco (Editor); Boie, Mette Alma Kjærsholm (Editor); Færgemann, Helle Meibom (Editor); Thomsen, Mette Brinch (Editor).
Aarhus : Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, 2020. 28 p.Research output: Book/anthology/dissertation/report › Report › Communication
}
TY - RPRT
T1 - Digitale kompetencer i fagene
T2 - Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet
A2 - Dalsgaard, Christian
A2 - Caviglia, Francesco
A2 - Boie, Mette Alma Kjærsholm
A2 - Færgemann, Helle Meibom
A2 - Thomsen, Mette Brinch
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.
AB - Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.
KW - digitale kompetencer
KW - digital dannelse
KW - pædagogiske formater
KW - gymnasiale uddannelser
KW - ungdomsuddannelse
KW - It
KW - digitale medier
M3 - Rapport
SN - 87-7684-539-7
BT - Digitale kompetencer i fagene
PB - Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
CY - Aarhus
ER -