Activities per year
Abstract
It-fagligheden er under udvikling i den danske grundskole og i gymnasiale uddannelser med fagbeskrivelsen af informatik til gymnasieskolen og forsøgsfaget teknologiforståelse i grundskolen. Der foreligger endnu ikke forskningsbaserede analyser af de to fagligheders samstemthed til trods for, at elever, undervisere og uddannelsesinstitutioner forventeligt vil afsøge en sammenhæng mellem faglighederne. Denne artikel bidrager med en teoretisk analyse af disse to fagligheders formål og identitetsbeskrivelse, fra henholdsvis læreplan og læseplan, med henblik på at etablere en funderet forståelse for faglighedernes forskelle og ligheder. Artiklen gennemgår de to udviklingsprocesser, der ledte til de to fagbeskrivelser. Dernæst analyserer vi formåls- og identitetsbeskrivelserne for de to fagligheder kvalitativt og dernæst kvantitativt. Resultaterne viser et fokus på hvorfor eleverne skal lære i beskrivelsen af teknologiforståelse, mens beskrivelsen af informatikfaget i højere grad adresserer hvad eleverne skal lære. Endelig diskuterer vi de forskelle og uligheder, som optræder i formål og identitetsbeskrivelserne med henblik på at uddrage mulige retninger for fremtidig forskning og udvikling.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Læring og Medier |
Volume | 16 |
Issue | 28 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 1903-248X |
DOIs | |
Publication status | Published - Sept 2023 |
Activities
- 2 Lecture and oral contribution
-
En fælles it-faglighed i det danske uddannelsessystem – hvorfor og hvordan?
Musaeus, L. H. (Lecturer) & Petersen, M. G. (Lecturer)
4 Dec 2023Activity: Presentations, memberships, employment, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
-
Computational empowerment and design in education
Musaeus, L. H. (Lecturer)
23 Oct 2023 → 24 Oct 2023Activity: Presentations, memberships, employment, ownership and other activities › Lecture and oral contribution