TY - JOUR
T1 - Didaktisk dilemma: Når adaptive regnestrategier øger kønsforskelle i matematik
AU - Andersen, Simon Calmar
AU - Hansen, Henrik
AU - Björk Joelsdottir, Lóa
AU - Kitchen, Katrine Holm Filtenborg
AU - Nielsen, Helena Skyt
PY - 2024/4
Y1 - 2024/4
N2 - Ny forskning viser, at brug af adaptive regnestrategier kan øge elevers præstation og forklare op mod halvdelen af det faglige gab mellem piger og drenge i matematik. Forskningen viser også, at undervisning, der har til formål at fremme adaptive regnestrategier, øger det faglige gab mellem drenge og piger i matematik. Det skaber et dilemma i matematikundervisningen: Skal vi fortsat fremme adaptive regnestrategier i undervisningen, når det øger forskellen mellem drenge og piger i matematik?
AB - Ny forskning viser, at brug af adaptive regnestrategier kan øge elevers præstation og forklare op mod halvdelen af det faglige gab mellem piger og drenge i matematik. Forskningen viser også, at undervisning, der har til formål at fremme adaptive regnestrategier, øger det faglige gab mellem drenge og piger i matematik. Det skaber et dilemma i matematikundervisningen: Skal vi fortsat fremme adaptive regnestrategier i undervisningen, når det øger forskellen mellem drenge og piger i matematik?
KW - Regnestrategier
KW - Adaptivitet
KW - Fleksibilitet
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0109-937X
VL - 52
SP - 20
EP - 22
JO - Matematik: tidsskrift for regne- og matematiklærere
JF - Matematik: tidsskrift for regne- og matematiklærere
IS - 2
ER -