Dette kapitel handler om didaktik eller sagt anderledes om pædagogisk planlægning og refleksion. Efter en introduktion til didaktiklaboratoriet og de anvendte arbejdsmåder redegøres for de mest markante forandringer og politiske initiativer det seneste tiår samt det aktuelle lovgivningsmæssige bagtæppe for det pædagogiske arbejde i vuggestue og dagpleje, altså Dagtilbudsloven. Selv om laboratoriearbejdet blev gennemført under den gamle lovgivning, er det mest optimalt og interessant at redegøre for den reviderede Dagtilbudslov af 2018 og den styrkede pædagogiske læreplan. Herefter præsenteres didaktikbegrebet samt væsentlige teoretiske dimensioner, hvilket efterfølges af afsnit om den didaktiske model, som fungerede som grundforståelse og værktøj i laboratoriearbejdet, nemlig en dynamisk situationsbestemt didaktisk model. Denne didaktiske model vil i den sidste del af kapitlet blive udfoldet og illustreret ved hjælp af den data, som laboratoriets deltagere gennem processen har indsamlet. Hermed tegner der sig et omrids af en didaktik for vuggestue og dagpleje.
Original language
Danish
Title of host publication
Barnet i Centrum 2 : mod en 0-3-årspædagogik i vuggestue og dagpleje