Abstract
Børn får tildelt diagnoser, fordi de har problemer, og de seneste års stigning i antallet af børn med diagnoser kunne tyde på, at børns liv er mere vanskeligt nu end før. Helt så enkelt er det dog ikke. Når et barn får en (neuro)psukiatrisk diagnose, bliver barnets problemer forstået på bestemte måder, som belyser noget og overser noget andet. Diagnosens form er magtfuld og performativ. Det betyder, at det at diagnosticere ikke kun handler om at forstå eller erkende et problem, men også om at definere det og give det en form, som peger i en bestemt retning.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Børn og unge med diagnoser : en grundbog til lærere |
Editors | Kirsten Elisa Petersen, Anne Morin, Bjørg Kjær |
Place of publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | Mar 2023 |
Pages | 63-78 |
Chapter | 3 |
ISBN (Print) | 9788759339152 |
ISBN (Electronic) | 9788759342718 |
Publication status | Published - Mar 2023 |