Diagnoser i et kulturantropologisk perspektiv: med autisme som eksempel

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Børn får tildelt diagnoser, fordi de har problemer, og de seneste års stigning i antallet af børn med diagnoser kunne tyde på, at børns liv er mere vanskeligt nu end før. Helt så enkelt er det dog ikke. Når et barn får en (neuro)psukiatrisk diagnose, bliver barnets problemer forstået på bestemte måder, som belyser noget og overser noget andet. Diagnosens form er magtfuld og performativ. Det betyder, at det at diagnosticere ikke kun handler om at forstå eller erkende et problem, men også om at definere det og give det en form, som peger i en bestemt retning.
Original languageDanish
Title of host publicationBørn og unge med diagnoser : en grundbog til lærere
EditorsKirsten Elisa Petersen, Anne Morin, Bjørg Kjær
Place of publicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication dateMar 2023
Pages63-78
Chapter3
ISBN (Print)9788759339152
ISBN (Electronic)9788759342718
Publication statusPublished - Mar 2023

Cite this