Det ledelsesmæssige fundament: Ledelsesstruktur, ledelsesstrategi og strategisk ledelse

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Selvom ungdomsuddannelsesinstitutionerne skal forholde sig til både aftalemæssige, lovmæssige og økonomiske rammer, har skolernes ledere betydelige frihedsgrader til at udøve ledelse. Formelt er det bestyrelsernes ansvar at sikre skolernes drift, men i praksis spiller rektorer og direktører en afgørende rolle i forhold til alle væsentlige spørgsmål på skolen. En vigtig lederopgave er den strategiske ledelse, der er blevet
langt mere vigtig og presserende, hvilket også er afspejlet i, at skolerne bruger strategiske ledelsesværktøjer mere end tidligere. Samtidig står lederne mere centralt i den strategiske beslutningsproces, mens lærernes indflydelse er blevet markant mindre. Et andet vigtigt aspekt af ledelsesopgaven er den enkelte leders ledelsesstrategi i forhold til at sikre, at lærerne arbejder efter skolens fælles målsætninger. Kapitlet tager fat på to ledelsesstrategier – transformationsledelse, som handler om at tydeliggøre skolens mål gennem visioner, mens transaktionsledelse handler om at belønne medarbejdernes gode resultater og følge op på de mindre gode resultater. Ledelsesstrategierne er relevante, da de kan have konsekvenser for medarbejdernes motivation og derigennem skolernes performance.
Original languageDanish
Title of host publicationStyring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
EditorsLotte Bøgh Andersen, Peter Bogetoft, Jørgen Grønnegaard Christensen, Torben Tranæs
Number of pages18
Place of publicationOdense
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Publication date2014
Pages93-110
Chapter5
ISBN (Electronic)978‑87‑7674‑839‑5
Publication statusPublished - 2014

Cite this