TY - JOUR
T1 - ”Det bedste er at skrive sammen med andre”. Fællesskab og skrivelyst i forfatterskoler for børn
AU - Heger, Stine
PY - 2024/12
Y1 - 2024/12
N2 - Artiklen præsenterer resultater fra en eksplorativ etnografisk undersøgelse af børns skrivning i forfatterskoler i fritiden. Artiklen bygger på et større projekt, som er motiveret af en interesse for at undersøge skrivelyst empirisk, bl.a. fordi der i forskningen mangler viden om, hvad børn selv oplever, at skrivelyst kan være for dem. I artiklen analyseres udvalgte eksempler på konkrete skriveoplevelser blandt børn i forfatterskoler. Analyserne sætter det empiriske materiale i forgrunden og er primært forankret i teori om børneperspektiver og skriveoplevelser. Resultatet af artiklens analyse er, at en dybere forståelse for disse børns oplevelser fører til en skærpet opmærksomhed på etableringen af et særligt skrivefællesskab, som for børnene er et afgørende aspekt af deres lyst til at skrive. Artiklen udfolder derfor karakteristika ved dette oplevede skrivefællesskab i forfatterskoler, hvor det bl.a. er et vigtigt kendetegn, at man er sammen både om og i skrivning. I den forbindelse retter artiklen en opmærksomhed mod den rolle som den voksne forfatter spiller som skriveunderviser. I forlængelse heraf diskuterer artiklen, hvorvidt viden om det oplevede skrivefællesskab i forfatterskoler kan inspirere til nye tanker om skrivning i danskfaget og dansklæreren som skriveunderviser. Artiklen opfordrer til et fornyet fokus på selve skriveoplevelsen, til etablering af en fælles aktiv skrivepraksis og til dansklærerens deltagelse i denne praksis.
AB - Artiklen præsenterer resultater fra en eksplorativ etnografisk undersøgelse af børns skrivning i forfatterskoler i fritiden. Artiklen bygger på et større projekt, som er motiveret af en interesse for at undersøge skrivelyst empirisk, bl.a. fordi der i forskningen mangler viden om, hvad børn selv oplever, at skrivelyst kan være for dem. I artiklen analyseres udvalgte eksempler på konkrete skriveoplevelser blandt børn i forfatterskoler. Analyserne sætter det empiriske materiale i forgrunden og er primært forankret i teori om børneperspektiver og skriveoplevelser. Resultatet af artiklens analyse er, at en dybere forståelse for disse børns oplevelser fører til en skærpet opmærksomhed på etableringen af et særligt skrivefællesskab, som for børnene er et afgørende aspekt af deres lyst til at skrive. Artiklen udfolder derfor karakteristika ved dette oplevede skrivefællesskab i forfatterskoler, hvor det bl.a. er et vigtigt kendetegn, at man er sammen både om og i skrivning. I den forbindelse retter artiklen en opmærksomhed mod den rolle som den voksne forfatter spiller som skriveunderviser. I forlængelse heraf diskuterer artiklen, hvorvidt viden om det oplevede skrivefællesskab i forfatterskoler kan inspirere til nye tanker om skrivning i danskfaget og dansklæreren som skriveunderviser. Artiklen opfordrer til et fornyet fokus på selve skriveoplevelsen, til etablering af en fælles aktiv skrivepraksis og til dansklærerens deltagelse i denne praksis.
KW - skrivelyst
KW - forfatterskoler for børn
KW - etnografi
KW - skriveoplevelser
KW - skrivefællesskab
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2535-8219
VL - 13
JO - Acta Didactica Norden
JF - Acta Didactica Norden
IS - 3
M1 - 2
ER -