Den varme stol: En model for peer-feedback i kollektiv vejledning

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Den varme stol : En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. / Wichmann-Hansen, Gitte; Jensen, Tine Wirenfeldt; OToole, Mia Skytte.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 16, No. 28, 2020, p. 71-85.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

Wichmann-Hansen G, Jensen TW, OToole MS. 2020. Den varme stol: En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 16(28):71-85.

MLA

Wichmann-Hansen, Gitte, Tine Wirenfeldt Jensen, and Mia Skytte OToole. "Den varme stol: En model for peer-feedback i kollektiv vejledning". Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020, 16(28). 71-85.

Vancouver

Wichmann-Hansen G, Jensen TW, OToole MS. Den varme stol: En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020;16(28):71-85.

Author

Wichmann-Hansen, Gitte ; Jensen, Tine Wirenfeldt ; OToole, Mia Skytte. / Den varme stol : En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020 ; Vol. 16, No. 28. pp. 71-85.

Bibtex

@article{ae280cbf92314419bfdb72cb522e7371,
title = "Den varme stol: En model for peer-feedback i kollektiv vejledning",
abstract = "I artiklen pr{\ae}senteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specia-levejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nyt{\ae}nkende, fordi den s{\ae}tter fokus p{\aa} den, der giver feedback frem for den der modtager feedback. Modellens centrale p{\ae}dago-giske greb er dialog, hvorigennem vejlederen st{\o}tter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afs{\ae}t i l{\ae}serbaseret feedback. Desuden g{\o}r vejlederen de udviklede kriterier til genstand for f{\ae}lles diskussion med den tekstproducerende studerende og de {\o}vrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for at modellen kan: 1. underst{\o}tte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvst{\ae}ndighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejlednings-rummet, samt 3. underst{\o}tte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som {\o}nsker at af-pr{\o}ve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuv{\ae}rende praksis.",
author = "Gitte Wichmann-Hansen and Jensen, {Tine Wirenfeldt} and OToole, {Mia Skytte}",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "71--85",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU",
number = "28",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Den varme stol

T2 - En model for peer-feedback i kollektiv vejledning

AU - Wichmann-Hansen, Gitte

AU - Jensen, Tine Wirenfeldt

AU - OToole, Mia Skytte

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - I artiklen præsenteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specia-levejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nytænkende, fordi den sætter fokus på den, der giver feedback frem for den der modtager feedback. Modellens centrale pædago-giske greb er dialog, hvorigennem vejlederen støtter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afsæt i læserbaseret feedback. Desuden gør vejlederen de udviklede kriterier til genstand for fælles diskussion med den tekstproducerende studerende og de øvrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for at modellen kan: 1. understøtte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvstændighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejlednings-rummet, samt 3. understøtte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som ønsker at af-prøve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuværende praksis.

AB - I artiklen præsenteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specia-levejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nytænkende, fordi den sætter fokus på den, der giver feedback frem for den der modtager feedback. Modellens centrale pædago-giske greb er dialog, hvorigennem vejlederen støtter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afsæt i læserbaseret feedback. Desuden gør vejlederen de udviklede kriterier til genstand for fælles diskussion med den tekstproducerende studerende og de øvrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for at modellen kan: 1. understøtte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvstændighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejlednings-rummet, samt 3. understøtte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som ønsker at af-prøve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuværende praksis.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 71

EP - 85

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 28

ER -

30885 / i28