Den utidige kedsomhed: Heidegger om kedsomhed som filosofiens grundstemning

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Den utidige kedsomhed : Heidegger om kedsomhed som filosofiens grundstemning. / Hyldgaard, Kirsten.

In: Studier i Pædagogisk Filosofi, 2020.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{29b3f131bd0f45be8435db734b6ebaa6,
title = "Den utidige kedsomhed: Heidegger om kedsomhed som filosofiens grundstemning",
abstract = "Det er de f{\ae}rreste, om overhovedet nogen, der ikke har kedet sig i skolen; de fleste ved, hvad det vil sige. Som regel tematiseres kedsomhed som et problem, som en hindring for at l{\ae}re eller som spildtid. Kedsomhed tilskynder f{\o}rst og fremmest til flugt og afstedkommer krav om p{\ae}dagogiske tiltag. Her skal der derimod tales for, at kedsomhed kan give anledning til t{\ae}nkning. Kedsomhed kan v{\ae}re vejen til intet mindre end selve det metafysiske sp{\o}rgsm{\aa}l om det v{\ae}rende i sit hele, til tilv{\ae}relsens grund, til det v{\ae}rende i sit hele som mulighed snarere end n{\o}dvendighed. Kedsomhed er med andre ord filosofiens grundstemning. Det kan den v{\ae}re, fordi kedsomhed ogs{\aa} er et forsvar mod angst, et forsvar mod, at mening i og med tilv{\ae}relsen n{\aa}r som helst kan falde bort.",
keywords = "Kedsomhed, tidsfordriv, Heidegger, stemninger, eksistentialer, psykoanalyse",
author = "Kirsten Hyldgaard",
year = "2020",
language = "Dansk",
journal = "Studier i P{\ae}dagogisk Filosofi",
issn = "2244-9140",
publisher = "P{\ae}dagogisk Filosofisk Forening",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Den utidige kedsomhed

T2 - Heidegger om kedsomhed som filosofiens grundstemning

AU - Hyldgaard, Kirsten

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Det er de færreste, om overhovedet nogen, der ikke har kedet sig i skolen; de fleste ved, hvad det vil sige. Som regel tematiseres kedsomhed som et problem, som en hindring for at lære eller som spildtid. Kedsomhed tilskynder først og fremmest til flugt og afstedkommer krav om pædagogiske tiltag. Her skal der derimod tales for, at kedsomhed kan give anledning til tænkning. Kedsomhed kan være vejen til intet mindre end selve det metafysiske spørgsmål om det værende i sit hele, til tilværelsens grund, til det værende i sit hele som mulighed snarere end nødvendighed. Kedsomhed er med andre ord filosofiens grundstemning. Det kan den være, fordi kedsomhed også er et forsvar mod angst, et forsvar mod, at mening i og med tilværelsen når som helst kan falde bort.

AB - Det er de færreste, om overhovedet nogen, der ikke har kedet sig i skolen; de fleste ved, hvad det vil sige. Som regel tematiseres kedsomhed som et problem, som en hindring for at lære eller som spildtid. Kedsomhed tilskynder først og fremmest til flugt og afstedkommer krav om pædagogiske tiltag. Her skal der derimod tales for, at kedsomhed kan give anledning til tænkning. Kedsomhed kan være vejen til intet mindre end selve det metafysiske spørgsmål om det værende i sit hele, til tilværelsens grund, til det værende i sit hele som mulighed snarere end nødvendighed. Kedsomhed er med andre ord filosofiens grundstemning. Det kan den være, fordi kedsomhed også er et forsvar mod angst, et forsvar mod, at mening i og med tilværelsen når som helst kan falde bort.

KW - Kedsomhed

KW - tidsfordriv

KW - Heidegger

KW - stemninger

KW - eksistentialer

KW - psykoanalyse

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Studier i Pædagogisk Filosofi

JF - Studier i Pædagogisk Filosofi

SN - 2244-9140

ER -