Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Demokratisk dannelse i den åbne skoles mundane rum: erfaringer fra Næstved Kommune

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

I dette kapitel analyserer jeg, hvordan undervisning udlagt i et lokalmiljø kan understøtte elevernes demokratisk dannelse. Det teoretiske udgangspunkt er Gert Biestas (2009) begreber subjektifikation og det mundane rum, som her forstås som demokratisk dannelse, der bliver understøttet af undervisning på hverdagslige steder. Subjektifikationen er elevernes selvstændige mulighed for deltagelse, som betyder at de kan komme med forslag til, hvordan skolens kvalificerende indhold og socialiserende rammer kan fortolkes og gøres. Mundane rum er i en pædagogisk sammenhæng fysiske steder i undervisningen, hvor elever og lærere kan mødes uafhængigt af curriculum og vurdering men for at gøre sig erfaringer og deltage i diskussioner sammen.
Original languageDanish
Title of host publicationFagdidaktik og demokrati
EditorsClaus Haas, Christina Matthiesen
Number of pages27
Place of publicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication year2020
Pages257-284
Chapter11
ISBN (print)9788759335888
ISBN (Electronic)9788759337325
Publication statusPublished - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

Projects

ID: 197302959