Department of Psychology and Behavioural Sciences

Deltagelsens potentialer og faldgruber

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Standard

Deltagelsens potentialer og faldgruber. / Kristensen, Ole Steen; Villumsen, Anne Marie.
In: Gjallerhorn, Vol. 18, 2014, p. 3-12.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Harvard

APA

CBE

Kristensen OS, Villumsen AM. 2014. Deltagelsens potentialer og faldgruber. Gjallerhorn. 18:3-12.

MLA

Kristensen, Ole Steen and Anne Marie Villumsen. "Deltagelsens potentialer og faldgruber". Gjallerhorn. 2014, 18. 3-12.

Vancouver

Kristensen OS, Villumsen AM. Deltagelsens potentialer og faldgruber. Gjallerhorn. 2014;18:3-12.

Author

Kristensen, Ole Steen ; Villumsen, Anne Marie. / Deltagelsens potentialer og faldgruber. In: Gjallerhorn. 2014 ; Vol. 18. pp. 3-12.

Bibtex

@article{f155caf3e808424fadc5e666c84c4367,
title = "Deltagelsens potentialer og faldgruber",
abstract = "Inklusion er en global id{\'e} med flere dagsordener. I denne artikel fokuseres der p{\aa} nogle af de mange begreber, der er i spil, n{\aa}r fokus er skabelsen af lige deltagelsesmuligheder, for alle b{\o}rn, i sociale og l{\ae}ringsm{\ae}ssige sammenh{\ae}nge. Begrebet deltagelse st{\aa}r derfor centralt i denne artikel. Form{\aa}let er at bidrage med nuancer til den omfangsrige inklusionsdebat og dermed bidrage til at sk{\ae}rpe opm{\ae}rksomheden i praksis i de indsatser, som b{\o}rn og unge deltager i. I artiklen inddrages diskurser omkring barnet og deres rolle for barnets deltagelse i f{\ae}llesskaber. Derudover nuanceres begreberne inklusion og social integration, og det p{\aa}peges, at barnets deltagelse i b{\o}rnegrupper kan have s{\aa}vel positive som negative virkninger for barnet. Konklusionen er, at integration og inklusion er to overordnede processer, der foreg{\aa}r samtidig, men p{\aa} forskellige vilk{\aa}r. Foruds{\ae}tningen for b{\o}rns deltagelse er ikke kun inklusion, men ogs{\aa} integration i et differentieret socialt og l{\ae}ringsrigt f{\ae}llesskab. Det f{\aa}r konsekvens for m{\aa}de, man i professionerne arbejder med b{\o}rns muligheder for deltagelse.",
author = "Kristensen, {Ole Steen} and Villumsen, {Anne Marie}",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "18",
pages = "3--12",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Deltagelsens potentialer og faldgruber

AU - Kristensen, Ole Steen

AU - Villumsen, Anne Marie

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Inklusion er en global idé med flere dagsordener. I denne artikel fokuseres der på nogle af de mange begreber, der er i spil, når fokus er skabelsen af lige deltagelsesmuligheder, for alle børn, i sociale og læringsmæssige sammenhænge. Begrebet deltagelse står derfor centralt i denne artikel. Formålet er at bidrage med nuancer til den omfangsrige inklusionsdebat og dermed bidrage til at skærpe opmærksomheden i praksis i de indsatser, som børn og unge deltager i. I artiklen inddrages diskurser omkring barnet og deres rolle for barnets deltagelse i fællesskaber. Derudover nuanceres begreberne inklusion og social integration, og det påpeges, at barnets deltagelse i børnegrupper kan have såvel positive som negative virkninger for barnet. Konklusionen er, at integration og inklusion er to overordnede processer, der foregår samtidig, men på forskellige vilkår. Forudsætningen for børns deltagelse er ikke kun inklusion, men også integration i et differentieret socialt og læringsrigt fællesskab. Det får konsekvens for måde, man i professionerne arbejder med børns muligheder for deltagelse.

AB - Inklusion er en global idé med flere dagsordener. I denne artikel fokuseres der på nogle af de mange begreber, der er i spil, når fokus er skabelsen af lige deltagelsesmuligheder, for alle børn, i sociale og læringsmæssige sammenhænge. Begrebet deltagelse står derfor centralt i denne artikel. Formålet er at bidrage med nuancer til den omfangsrige inklusionsdebat og dermed bidrage til at skærpe opmærksomheden i praksis i de indsatser, som børn og unge deltager i. I artiklen inddrages diskurser omkring barnet og deres rolle for barnets deltagelse i fællesskaber. Derudover nuanceres begreberne inklusion og social integration, og det påpeges, at barnets deltagelse i børnegrupper kan have såvel positive som negative virkninger for barnet. Konklusionen er, at integration og inklusion er to overordnede processer, der foregår samtidig, men på forskellige vilkår. Forudsætningen for børns deltagelse er ikke kun inklusion, men også integration i et differentieret socialt og læringsrigt fællesskab. Det får konsekvens for måde, man i professionerne arbejder med børns muligheder for deltagelse.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 18

SP - 3

EP - 12

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

ER -