Danske elevers teknologiforståelse: resultater fra ICILS-undersøgelsen 2018

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBook

Documents

Links

Danske 8.-klasseelevers computer- og informationskompetencer er klart forbedret inden for de seneste fem år. Det viser resultaterne af International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2018. Faktisk præsterer de danske unge bedst af alle elever i de 12 deltagerlande, og de placerer sig også i toppen når det gælder kompetencer i datalogisk tænkning.

Selv om der er meget at glæde sig over, så viser undersøgelsen også at en stor gruppe elever har svært ved at forholde sig kritisk til digitale teknologier og deres brug af dem. Desuden er der meget store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af deres egne it-kompetencer og deres forestillinger om et fremtidigt arbejdsliv med it. Derfor er der fortsat behov for at styrke og udvikle de unges teknologiforståelse i skolen.

I bogen Danske elevers teknologiforståelse præsenterer forskerne resultaterne af ICILS-undersøgelsen. De fortæller om undersøgelsens baggrund og formål, om udviklingen siden første undersøgelse i 2013 samt om mulige sammenhænge og årsager til resultaterne.
Original languageDanish
Place of publicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Edition1
Number of pages244
ISBN (Print)978 87 7219 060 0
Publication statusPublished - 5 Nov 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

Download statistics

No data available

ID: 170907810