Computational thinking i matematik, naturfag og samfundsfag: hvorfor, hvad og hvordan?

Line Have Musaeus, Jonas Ørbæk Hansen, Keld Nielsen

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

2 Downloads (Pure)

Abstract

Abstract: I et projekt der strakte sig over fire år, udviklede og afprøvede vi sammen med lærere fra gymnasiet undervisningsforløb der integrerer modelbaserede computationelle metoder i undervisningen i STEM-fagene. Der er publiceret og udviklet en didaktik for den integrerede undervisning, skrevet forskningsartikler herom samt udviklet ca. 100 nye undervisningsforløb der udnytter didaktikken. Samtidig er der udviklet et efteruddannelseskoncept som sætter lærerne i stand til selv at fortsætte arbejdet på egen skole. Projektet har vist at det er muligt at forny fagenes metoder og samtidig udvikle elevernes computationelle modelleringskompetencer ved at inddrage computationel tænkning og kodning i den faglige undervisning.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2023
Issue1
Pages (from-to)45-71
Number of pages27
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - Mar 2023

Cite this