Computational thinking i gymnasiefag: en modelbaseret didaktik

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBook

Her gives et bud på, hvordan Computational Thinking (CT) kan inddrages i gymnasiets eksisterende
faglige undervisning, så eleverne lærer faglige begreber, mens de arbejder med CT, og de lærer CT,
mens de arbejder med faget. CT som et selvstændigt fag, som det f.eks. optræder i it-fagene i gymnasiets fagrække, behandles ikke.
Der er tale om et første forsøg på samlet at formulere en række konkrete og afprøvede idéer for undervisning i gymnasiet inden for området Computational Thinking. Vi behandler kort spørgsmålet om,
HVORFOR der skal undervises i emnet. Vi giver et noget længere svar på spørgsmålet om, HVAD der
skal undervises i. Vi bruger dog det meste af pladsen på, HVORDAN vi mener, der kan undervises. I
den forbindelse præsenterer vi en ny tilgang til undervisningen og en række nye didaktiske begreber.
I implementeringen af undervisning, der udvikler elevernes CT-kompetencer, lægger vi stor vægt
på anvendelse af computermodeller og modellering. Dels fordi det giver anledning til at inddrage
nye metoder og en ny it-faglighed i undervisningen, dels fordi det medvirker til at gøre fagene mere
autentiske i en tid, hvor forskning i alle faglige discipliner inddrager computere og computermodeller.
Vi foreslår således ikke bare en ny it-faglighed, vi udvider også fagenes eksisterende fagligheder.
Original languageDanish
Place of publicationAarhus
PublisherÅrhus Universitet
Number of pages56
ISBN (Print) 978-87-94078-00-9
Publication statusPublished - 25 Sep 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 197559182