Abstract
Jeg har læst ”Tilknytning og dannelse i dagtilbud. En neuropsykologisk tilgang til et fælles pædagogisk grundlag” med stor interesse. Bogen er rig på viden og teori om neuropsykologi, der bliver omsat til relationel pædagogik – samt til leg, læring og tackling af vigtige situationer i den småbørnspædagogiske hverdag. Den kommer med mange praktiske, inspirerende eksempler på løsningshåndtering og giver konkrete råd og alternativer til en almindelig pædagogisk praksis. Børnenes tilknytning og dannelse står helt centralt, og bogen viser med al tydelighed, hvordan man som pædagog kan arbejde med Den styrkede pædagogiske læreplans dannelsesmålsætning i den pædagogiske hverdag – på baggrund af neuropsykologisk viden. Den byder på forskellige konkrete forståelsesrammer og metodeforslag, der understøtter børnenes og også pædagogernes læring samt personlige og relationelle udvikling. Tilknytningstemaet betyder, at bogen illustrerer en særlig omsorgsfuld og kærlig pædagogik, der tager højde for alle børns individuelle behov.
Bogen henvender sig til pædagoger og andre medarbejdere i dagtilbud samt til dagtilbudsledere. Den er bestemt værd at læse og bruge til at udvikle det enkelte dagtilbuds pædagogiske grundlag med.
Bogen henvender sig til pædagoger og andre medarbejdere i dagtilbud samt til dagtilbudsledere. Den er bestemt værd at læse og bruge til at udvikle det enkelte dagtilbuds pædagogiske grundlag med.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | Nov 2021 |
Publisher | Dafolo |
Publication status | Published - Nov 2021 |