Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Børnehavens formål: et kritisk blik

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterCommunication

Gennem historien har børnehaven haft et dobbelt fokus, dels i forældrenes sted at varetage en pasnings- og omsorgsfunktion og dels via et pædagogisk indhold at være uddannelsesorienteret. Børnehaven har i sin 200-årige historie indskrevet sig i humanismen, oplysningstiden og det senmoderne samfunds idealer og har brugt store ord om at ville barnet det bedste. Spørgsmålet er om børnehavens formål gennem tiderne har været og fortsat overvejende er domineret af tilpasning til det eksisterende samfundsformer. Kan børnehaven i overensstemmelse med Barnehagelovens ord ”barnehagen skal fremme demokrati”, forstås som en demokratisk mødeplads, der bidrager til dannelsen af en aktivt handlende og samfundsforandrende borger? Og betyder det, at børnehaven må udvikle en kritisk børnehavepædagogik med henblik på opdragelse af en kritisk samfundsborger?
Original languageDanish
Title of host publicationBarnehagens grundsteiner : formålet med barnehagen
EditorsVibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad
Number of pages15
Place of publicationOslo
PublisherUniversitetsforlaget, Oslo
Publication year1 Apr 2018
Edition2
Pages34-48
Chapter2
ISBN (print)9788215028842
Publication statusPublished - 1 Apr 2018

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 127232514