Børn sociale deltagelse og fællesskaber

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterCommunication

En stor del af pædagogers arbejde handler om at tilrettelægge, understøtte og udvikle fællesskaber for børn. I både daginstitutioner, skoler og specialtilbud har børn en hverdag sammen med andre børn, og det pædagogiske arbejde virker derfor sammen med børnenes samspil med hinanden. Det vil sige, at når pædagoger planlægger en praksis, der vil noget med børn, må de undersøge og inddrage børnenes egne projekter som en del af det arbejde – og det indebærer kontinuerligt at justere og gentænke planer, fordi børnene har gang i noget med hinanden, som får betydning for pædagogernes planer. Derfor har pædagoger brug for at kunne orientere sig i og skabe viden om børnenes perspektiver (hvordan hverdagen ser ud fra børnenes vinkel) og om børnenes sociale samspil med hinanden. Det indebærer også en opmærksomhed på, hvordan de måder, børnenes hverdag er organiseret på, får betydning for børns muligheder og måder at være sammen på. Ved at ændre praksis kan pædagoger forandre betingelser og åbne nye muligheder for børnenes måder at tage del i fællesskaber på.
Original languageDanish
Title of host publicationGrundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter
EditorsTrine Holst Mortensen
Place of publicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication year2017
Pages57-78
Chapter3
ISBN (print)978-87-636-0421-5
Publication statusPublished - 2017

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 119121135