Bidrager online studiestartsforløb til social og faglig integration i overgangen til universitetet?

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Overgangen til universitetet kan være udfordrende for mange studerende. For at imødekomme disse udfordringer mødes de studerende oftest af en række af sociale og faglige arrangementer i løbet af studiestarten. I denne artikel præsenteres erfaringer fra det online studiestartsforløb Study@AU fra Aarhus Universitet. Med udgangspunkt i forskningslitteraturen om ”den gode” overgang undersøges det i artiklen, på hvilken måde et online studiestartsforløb kan støtte stude-rendes overgang til universitetet i relation til deres faglige og sociale integration. Artiklen trækker på data fra 829 surveybesvarelser fra studerende samt data om de studerendes interaktion med forløbet fra Brightspace.

Resultaterne fra undersøgelsen viser, at der generelt er stor tilfredshed med forløbet. I artiklen dis-kuteres potentielle tiltag, der kan forbedre Study@AU, på baggrund af data fra forløbet og de studerendes evaluering af forløbet. Her præsenteres blandt andet overvejelser om at gøre forløbet obligatorisk.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume20
Issue37
Pages (from-to)60-78
Number of pages19
ISSN1901-5089
DOIs
Publication statusPublished - 5 Feb 2025

Cite this