Abstract
Denne keynote foreslår en en bæredygtigheds pædagogik på 0-6 årsområdet der bygger på omsorg ud fra et eksistentielt udviklingsperspektiv på barnet og på den pædagogiske opgave. Den samfundsmæssige ramme omkring bæredygtighedens udfordringer er præget af dybe og modstridende paradokser og løsninger, som der ikke er konsensus om og hvorom der hersker stor usikkerhed. Bæredygtigheds diskussionen rummer vanskelige dilemmaer og følelser: omsorg, håb, afmagt, vrede, sorg og angst, som berører både børn og pædagoger, ledere, forældre og forvaltning på nye udfordrende måder. Måden børn bliver informeret og inddraget på i de kommende års pædagogiske indsats omkring bæredygtighed er afgørende for deres trivsel nu og i fremtiden. Børn må forstås og forstå sig selv som del af det fællesskab og det samfund vi er sammen om at dele og skabe. I oplægget foreslåss verdensomsorg som målet for en bæredygtig omstilling - og omsorgsfulde måder at arbejde med bæredygtigheds spørgsmål på: hvordan børnene inddrages og informeres om tematikker som forurening, global opvarmning og biodiversitetskrisen - med inspiration fra sorgforskningsfeltet.
Translated title of the contribution | WOrld-care as green transition in early years education |
---|---|
Original language | Danish |
Publication date | Jun 2022 |
Publication status | Published - Jun 2022 |
Event | 9. årlige småbørnskonference på DPU: 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 2022 - DPU, Copenhagen, Denmark Duration: 7 Jun 2022 → 7 Jun 2022 Conference number: 9 https://dpu.au.dk/om-dpu/arrangementer/0-6-aarige-boerns-institutions-og-hverdagsliv-2022 |
Conference
Conference | 9. årlige småbørnskonference på DPU |
---|---|
Number | 9 |
Location | DPU |
Country/Territory | Denmark |
City | Copenhagen |
Period | 07/06/2022 → 07/06/2022 |
Internet address |