Bæredygtig kompetenceudvikling I dagtilbud

Bente Jensen*, Roderick Peter Walker, Maria Marquard

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Forskning peger på, at kontinuerlig professionel kompetenceudvikling har afgørende betydning for pædagogisk kvalitet i dagtilbud og derigennem for børns udvikling og livsmuligheder. I artiklen undersøges design og tilgange til professionel kompetenceudvikling i litteraturen og i en serie af danske forskningsprojekter med henblik at identificere, hvad der karakteriserer professionel læring i et participatorisk og demokratisk perspektiv som medfører både praksisudvikling og effekter på børns livsmuligheder. Forfatternes til denne artikel diskuterer i den sammenhæng professionel kompetenceudvikling ud fra et bæredygtigheds perspektiv, hvor vedvarende forbedringer på professionel praksis og børnenes udviklingsmuligheder samt økonomisk levedygtighed er centrale aspekter.
Original languageDanish
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume57
Issue4
Pages (from-to)39-58
Number of pages19
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 31 Dec 2020

Cite this