Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

At skabe handling og forandring: de (tvær)faglige synsvinkler i sundhedspædagogisk praksis

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterEducationpeer-review

Dette kapitel diskuterer den pædagogiske metode, som ligger til grund for sundhedsundervisningen i Faghæfte 21 (Undervisningsministeriet, 2009) for skolernes undervisning i familiekundskab, seksualitet og sundhed. Denne metode har fungeret som inspiration for arbejdet med sundhedspædagogik og sundhedsfremme i skoler, både i Danmark og i udlandet. Metoden er tæt forbundet med begreberne elevdeltagelse og sundhedsrelateret handlekompetence (se kapitel 2). I Danmark går metoden under betegnelsen “de faglige synsvinkler” (Undervisningsministeriet, 2009). På engelsk har den fået navnet “the IVAC approach” (Investigation-Vision-Action-Change, på dansk Undersøgelse-Vision-Handling-Forandring).
Forskning i anvendelsen af IVAC i pædagogiske udviklingsprojekter i skoler viser, at lærere kan tilpasse IVAC det konkrete sundhedsemne, de beskæftiger sig med, ligesom metoden kan afpasses pensumkravene, klassetrin og elevinteresser. Desuden er metoden kultursensitiv og kan afpasses kultur, vilkår og overordnede betingelser og den enkelte skoles særlige prioriteter.
Original languageDanish
Title of host publicationSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
EditorsVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Bröstöm
Number of pages9
Place of publicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication year2015
Edition1.
Pages153-161
Chapter12
ISBN (print)9788772819174
Publication statusPublished - 2015

    Research areas

  • Sundhedspædagogik, Tværfaglighed , Grundskole, Early childhood, Dagtilbud

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 71566864