At lære fra kroppen – eller hvordan praktiske kundskabsformer i professionsuddannelserne kan undersøges med Merleau-Ponty og Aristoteles

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

498 Downloads (Pure)

Abstract

Jeg vil i dette paper fremlægge og diskuterer en række begrebsmæssige sammenhænge – hvad jeg kalder ’træfpunkter’ – mellem den franske fænomenolog Maurice Merleau-Ponty og den græske filosof Aristoteles vedrørende relationerne mellem kroppen og praktiske kundskabsformer. Udgangspunktet er en højaktuel problemstilling, hvor professionsbacheloruddannelsernes øgende akademisering giver anledning til at fokusere på et bestemt problem: På den ene side er uddannelserne bygget op om en adskillelse af teori og praksis gennem henholdsvis teoretisk undervisning på uddannelsesstedet og praktiske erfaringer i praktikken, og på den anden side forsøger man at slå bro over denne adskillelse ved fx at kræve at det akademiske professionsbachelorprojekt skal være funderet i praktiske erfaringer (se Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser). Dette er en velkendt problematik , som i kraft af uddannelsernes øgede akademisering og den særlige men uklare definition af professionsbachelorprojektet giver grunde til at analysere, hvilke kundskabsformer der læres i praktikken og ved at skulle skrive om dem i et professionsbachelorprojekt. Spørgsmålet bliver, hvordan erfaringerne fra praktikken kan omdannes til akademiske refleksioner? Hvilke kundskabsformer fordrer det? Og hvis de er praktiske, hvilken betydning har kropsligheden for den praktiske fornuft?
Original languageDanish
Publication date6 Mar 2010
Number of pages9
Publication statusAccepted/In press - 6 Mar 2010
Externally publishedYes
EventDansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts - København, Denmark
Duration: 27 Feb 200918 Mar 2010

Conference

ConferenceDansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period27/02/200918/03/2010

Cite this