At kunne læse fagenes tekster med ørerne

Thomas Heiden, Marianne Samuelsson Laursen

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

Abstract

I projektet "Læsesucces for ordblinde børn" stilladserede lærere, mentorer og læsevejledere fra 12 skoler ordblinde mellemtrinselevers læseproces med anvendelse af læse-skriveteknologi (LST). Eleverne lyttelæste fagtekster fra forskellige skolefag med fokus på læseprocessen, og i denne artikel udfoldes lyttelæsning og lytte-se-læsning med fagtekster fra fagene dansk og natur/teknologi. Artiklens formål er at inspirere lærere til at stilladsere læseprocesser for elever med ordblindhed i alle fag og til at kompensere eleverne for den svære afkodning.
Original languageDanish
JournalLæsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger
Volume71
Issue1
Pages (from-to)14-19
Number of pages5
ISSN0106-5092
Publication statusPublished - Jan 2023

Cite this