At dømme ud fra porteføljen: Om undervisningsteknikker og teknologier

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Ansøgninger til akademiske stillinger, normeringer til undervisningspriser eller til fonde og midler omfatter i stigende
grad at ansøgeren udarbejder en undervisningsportefølje. Undervisningsporteføljer er blevet foreslået som
udviklingsredskaber for undervisning og evalueringsredskaber af undervisningseffektivitet. De anvendes i vidt omfang
i Danmark og øvrige lande.
Porteføljen indeholder ofte en erklæring om undervisningsfilosofi, dvs. som gerne skulle være mere end tom
erklæring. Undervisningsfilosofien (som fint kan kaldes alternative navne) skulle gerne være en kritisk refleksion over
hvorfor ansøgeren underviser som hun gør, anvender de valgte undervisningsteknikker og teknologier (forstået i bred
forstand lige fra specifik øvelse, blended learning til evaluering) på en bestemt måde og med hvilket intenderet formål.
Forskningslitteratur giver råd til at opbygge en undervisningsfilosofi. Mens generelt mangler der teorier (modeller, begreber, definitioner etc.) på hvad sammenhængen er mellem en filosofi og en praksis. En model har relevans når undervisningsporteføljen skal evalueres.
Metoden i studiet bygger på tematisk analyse af 108 undervisningsporteføljer. Foreløbige resultat viser at adjunkt/postdocs. beskriver e-lærings redskaber så som LMA og til afsteming, men med et begrænset fokus på
diskussioner og den konstruktivistiske læringsfilosofi de fleste implicit eller eksplicit argumenterer for deres undervisning er forankret i. Dette fremlægges.
Sluttelig diskuteres: Er der gode grunde til at vi som undervisningsudviklere eller bedømmere til stillinger etc. bør lægge vægt på adjunkternes argumenter for hvorfor de vælger teknikker og teknologier som de (siger) de gør?
Original languageDanish
Publication year28 May 2019
Number of pages1
Publication statusPublished - 28 May 2019
EventDUN Konferencen 2019: Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Denmark
Duration: 28 May 201929 May 2019
https://www.tilmeld.dk/dunk19

Conference

ConferenceDUN Konferencen 2019
LocationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
CountryDenmark
CityOdense
Period28/05/201929/05/2019
Internet address

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 169247618