Analytiske læsestrategier: analoge og digitale tilblivelsesprocesser som eksempel

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Artiklen handler om nogle af de måder, empiriske analyser kan gribes an på, når man arbejder med poststrukturalistiske og ny-materialistiske begrebsrammer som udgangspunkt. Eksemplerne i artiklen har fokus på sociale og subjektive tilblivelsesprocesser og er tænkt som inspiration for forskere og studerende, der selv skal i gang med at analysere. Poststrukturalistisk og ny-materialistisk analyse handler om at tænke med begreber gennem empirisk forskningsmateriale, og det at tænke med begreber kan aldrig gøres til en teknik. Derfor må hverken eksemplerne eller de analytiske greb, jeg beskriver, forstås som manualer. Artiklen starter med at skitsere konturerne af de begrebslige optikker, som den analytiske tænkning kan tage form igennem i mødet med det empiriske materiale. Det videnskabsteoretiske afsæt, forskningens horisont, de analytiske ambitioner og tanker om forskningskvalitet kommer derfor sammen med selve ideen i at tænke med teori til at fylde de første sider i artiklen. en række henvisninger til, hvor man kan finde dem mere kvalificeret udfoldet, før jeg vender mig mod konkrete analytiske spørge- og læsestrategier. Det sker først gennem et kortere eksempel fra det poststrukturalistiske univers og med køn som eksempel, og dernæst mere udfoldet fra poststrukturalismens videreudvikling ind i den ny-materialistiske tilgang, der hedder agential realisme.

Derefter trækker jeg kort nogle af de centrale begreber i traditionen op og giver
Original languageDanish
Title of host publicationKvalitative analyseprocesser : med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt
EditorsLouise Bøttcher, Dorte Kousholt, Ditte Alexandra Winther-Linqvist
Number of pages26
Place of publicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication year31 Oct 2018
Pages139-162
Chapter6
ISBN (print)978-87-593-3276-4
Publication statusPublished - 31 Oct 2018

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 117781274