Aflæsning og praksis: Specialpædagogisk arbejde med børnehavebørn med autisme

Ida Danneskiold-Samsøe (Member of author collaboration), Bjørg Kjær

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel omhandler specialpædagogisk arbejde med børn med autisme i almene dagtilbud. Vi rammesætter arbejdet som en socialpsykiatrisk opgave, fordi det pædagogiske personale forventes at arbejde med det diagnosticerede barns inklusion i den almene børnegruppe. På baggrund af et igangværende forskningsprojekt diskuterer vi, hvordan man kan forstå denne form for pædagogisk arbejde med børn med autisme i almene miljøer. Analysen tager udgangspunkt i antropologen Elinor Ochs begreb om socio-kulturelle skemata (Ochs m.fl. 2004). Herigennem ser vi pædagogik som i forskelligt omfang er i stand til at hjælpe børnene til at forstå og aflæse sådanne socio-kulturelle skemata. Derudover benytter vi os af antropologen Cheryl Mattinglys perspektiv på hverdagslivet som etisk eksperimentarium (Mattingly 2013). Således belyser vi etiske konsekvenser af pædagogikken for børnene, når der henholdsvis eksperimenteres, og når der ikke eksperimenteres i de pædagogiske handlinger. Endelig uddybes analysen af handicapforskerens Dan Goodley’s beskrivelse af forskellige identitetspolitiske positioner i relation til forståelsen af autisme, og hvordan disse kan identificeres i det pædagogiske arbejde (Goodley 2016).
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume7
Issue1
Pages (from-to)23-32
Number of pages15
ISSN2446-2810
DOIs
Publication statusPublished - Apr 2023

Cite this