Abstract
Academic literacy er en betegnelse for det at kunne kommunikere kompetent i et akademisk diskursfællesskab - at kunne forstå og anvende passende kommunikative funktioner, bl.a. genrer, i givne sociale situationer og aktiviteter (Wingate, 2015:6).
Man kan skelne mellem to grundlæggende forskellige tilgange til, hvordan man lærer academic literacy (Holm & Clemensen, 2017). Den ene handler om at træne de studerende til at kommunikere inden for forskellige akademiske genrer. Den anden bygger på en forståelse af sprogbrug og kommunikation som noget, der er knyttet til sociale aktiviteter i konkrete situationer. I akademiske sammenhænge er de sociale aktiviteter faglige aktiviteter, og de handler først og fremmest om at producere viden, om at præsentere viden og om at debattere viden (Wingate, 2015, p. 6).
Der er produceret omfattende materialer til den førstnævnte tilgang med fokus på socialisering til akademisk skrivning. Derimod er de pædagogisk-didaktiske muligheder i forlængelse af at forstå academic literacy som situeret praksis mindre udbredte (Holm & Clemensen, 2017). Men det er fokus for denne rapport. Først skitseres vigtige udfordringer i forbindelse med at lære academic literacy, dernæst gives bud på hvordan academic literacy bliver en integreret del af den faglige læring. Og der er en række konkrete eksempler på aktiviteter, som kan understøtte de studerendes academic literacy.
Man kan skelne mellem to grundlæggende forskellige tilgange til, hvordan man lærer academic literacy (Holm & Clemensen, 2017). Den ene handler om at træne de studerende til at kommunikere inden for forskellige akademiske genrer. Den anden bygger på en forståelse af sprogbrug og kommunikation som noget, der er knyttet til sociale aktiviteter i konkrete situationer. I akademiske sammenhænge er de sociale aktiviteter faglige aktiviteter, og de handler først og fremmest om at producere viden, om at præsentere viden og om at debattere viden (Wingate, 2015, p. 6).
Der er produceret omfattende materialer til den førstnævnte tilgang med fokus på socialisering til akademisk skrivning. Derimod er de pædagogisk-didaktiske muligheder i forlængelse af at forstå academic literacy som situeret praksis mindre udbredte (Holm & Clemensen, 2017). Men det er fokus for denne rapport. Først skitseres vigtige udfordringer i forbindelse med at lære academic literacy, dernæst gives bud på hvordan academic literacy bliver en integreret del af den faglige læring. Og der er en række konkrete eksempler på aktiviteter, som kan understøtte de studerendes academic literacy.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 19 |
---|---|
Publication status | Published - 2020 |