TY - CHAP
T1 - Æstetisk dannelse
AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard
AU - Sattrup, Lise
PY - 2024/2
Y1 - 2024/2
N2 - Æstetisk dannelse har en fundamental pædagogisk betydning, fordi det beskriver en retning og et formål med undervisning, som har en sanselig, undersøgende og kropslig karakter. Kapitlet tager udgangspunkt i æstetik som sanselighed, og med det afsæt præsenteres en række forskellige teoretiske perspektiver på æstetiske dannelse. Dette er organiseret gennem fokus på henholdsvis den erfarende krop, den skabende krop og den kønnede krop, som alle diskuteres i forhold til konkrete undervisningssituationer.Nøglepersoner: Maurice Merleau-Ponty, John Dewey, Richard Sennett og Judith Butler.Nøglebegreber: Kropslighed, sanselighed, erfaring, håndværk, kreativitet og køn. Med begrebet ’æstetisk dannelse’ ønsker vi på én gang at pointere, at det æstetiske er en særlig måde at forstå dannelse på samtidigt med, at der er et særligt indhold i dannelseserfaringen. Med ‘æstetisk dannelse’ vil vi tage et kropsligt udgangspunkt for at diskutere den sanselige karakter af dannelseserfaringer. Vi tager et overordnet afsæt i dannelse som elevens åbning mod verden og verdens åbenhed mod eleven (jf. Klafki 2011). Derved placerer vi sanselighed som et centralt element i, hvordan denne dobbelte åbning skal forstås. I den dobbelte åbning i elevens dannelsesproces, er sanseligheden på én gang elevens egen og samtidig den, der skaber en relation til omverden. Eller sagt med andre ord, sanseligheden kan både åbne eleven for verden og åbne verden for eleven.
AB - Æstetisk dannelse har en fundamental pædagogisk betydning, fordi det beskriver en retning og et formål med undervisning, som har en sanselig, undersøgende og kropslig karakter. Kapitlet tager udgangspunkt i æstetik som sanselighed, og med det afsæt præsenteres en række forskellige teoretiske perspektiver på æstetiske dannelse. Dette er organiseret gennem fokus på henholdsvis den erfarende krop, den skabende krop og den kønnede krop, som alle diskuteres i forhold til konkrete undervisningssituationer.Nøglepersoner: Maurice Merleau-Ponty, John Dewey, Richard Sennett og Judith Butler.Nøglebegreber: Kropslighed, sanselighed, erfaring, håndværk, kreativitet og køn. Med begrebet ’æstetisk dannelse’ ønsker vi på én gang at pointere, at det æstetiske er en særlig måde at forstå dannelse på samtidigt med, at der er et særligt indhold i dannelseserfaringen. Med ‘æstetisk dannelse’ vil vi tage et kropsligt udgangspunkt for at diskutere den sanselige karakter af dannelseserfaringer. Vi tager et overordnet afsæt i dannelse som elevens åbning mod verden og verdens åbenhed mod eleven (jf. Klafki 2011). Derved placerer vi sanselighed som et centralt element i, hvordan denne dobbelte åbning skal forstås. I den dobbelte åbning i elevens dannelsesproces, er sanseligheden på én gang elevens egen og samtidig den, der skaber en relation til omverden. Eller sagt med andre ord, sanseligheden kan både åbne eleven for verden og åbne verden for eleven.
KW - Æstetik
KW - Dannelse
KW - Sanselighed
KW - Kunstpædagogik
KW - Kropslighed
UR - https://www.akademisk.dk/om-dannelse-i-skole-og-laereruddannelse#
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788750064824
SP - 149
EP - 164
BT - Om dannelse
A2 - Løw, Ole
A2 - Jensen, Elsebeth
PB - Akademisk Forlag
CY - København
ER -