Vidensbaseret indsats over for socialt udsatte børn í dagtilbud - en nyt inkluderende modelprogram

  • Jensen, Bente (Project manager)
  • Brandi, Ulrik (Participant)
  • Holm, Anders (Participant)
  • Berliner, Peter (Participant)
  • Kousholt, Dorte (Participant)
  • Nordenbo, Sven Erik (Participant)
  • Larsen, Michael Søgaard (Participant)
  • Friis-Hansen, Mette (Contact person)

    Project: Research

    Project Details

    Description

    Formålet med forskningsprojektet er på at udvikle, afprøve og effektvurdere to forskellige modeller pædagogiske metoder og organiseringer): 1) VIDA Basis modelprogrammet og 2) VIDA-Basis+ Forældreprogram i dagtilbud, for derigennem at bidrage til, at kommuner og dagtilbud i højere grad får muligheder for at anvende evidensbaserede modeller i arbejdet med at fremme udsatte børns livschancer gennem dagtilbuddet Projektet bygger videre på hypoteser fra den internationale forskning og HPA om at der på den ene side eksisterer en række muligheder for fornyelse af praksis i arbejdet med udsatte børn. På denne anden side eksisterer en række barrierer for effektive fore byggende indsatser, herunder problematikken at indsatser og hverdagslivet i dagtilbud i sig selv kan have en ekskluderende effekt. På baggrund af erfaringer fra HPA med at bygge interventionen op om uddannelse og efteruddannelse af pædagoger og andre medarbejdere. Interventionen videreudvikles så uddannelsen og træningsprogrammet rettes systematisk imod kvalificering af det pædagogiske personales og lederes innovative kompetencer. På baggrund af erfaringer med HPA videreudvikles studiet på basis af teori om, læring som tilblivelsesprocesser blandt praktikere samt familieinvolverende tiltag.



    Effektforskningen tager endvidere afsæt i analyser som beskrevet ovenfor og går videre og belyser sammenhænge mellem intervention og effekt (børns udbytte) i de enkelte modeller og herunder hvilke del af interventionen, der er væsentlige (fx materialer, konsulentbistand, uddannelsesforløb). Der sker en sammenligning mellem interventionerne i VIDA, og VIDA+ og sammenligning med kontrolgruppen af institutioner. Alle tre grupper er tilfældigt udtrukket og der er således tale om et RCT-design, Randomised Controlled Trial. 4 kommuner, 120 dagtilbud og ca. 6000 børn indgår i projektet. Dets resultater vil således kunne bidrage med n y viden om sociale innovation i den offentlige sektor herunder muligheder og barrierer for at social innovation defineret som fornyelse med kvalitative forbedringer for udsatte børn bliver en realitet.



    Projektet er bestilt og finansieret af Socialministeriet med en samlet bevilling på 8 mill.

    Bente Jensen er forskningsleder og Anders Holm samarbejdspartner i relation til effektmålinger.

    En række andre forskere fra DPU, Forskningsprogrammet: Organisation og Læring (OL), Forskningsprogrammet Diversitet og Læring (DL) og fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning deltager. Erfarne forskere fra andre danske og nordiske miljøer indgår som eksterne eksperter og referees. University Colleges UCS, UCN, UCL samt Metropol indgår i partnerskaber.



    Resultater i form af Nyhedsbrev, VIDA-hjemmeside, publikationer, papers og deltagelse i internationale konferencer samt initiering af seminarer og konferencer.
    AcronymVIDA
    StatusFinished
    Effective start/end date01/09/201031/12/2013

    Funding

    • <ingen navn>

    Keywords

    • Social udsathed/arv
    • Evidens
    • Evaluering
    • Sociale kompetencer
    • Sprog
    • Early childhood
    • Dagtilbud

    Fingerprint

    Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.