Projects per year
Project Details
Description
Effektforskningen tager endvidere afsæt i analyser som beskrevet ovenfor og går videre og belyser sammenhænge mellem intervention og effekt (børns udbytte) i de enkelte modeller og herunder hvilke del af interventionen, der er væsentlige (fx materialer, konsulentbistand, uddannelsesforløb). Der sker en sammenligning mellem interventionerne i VIDA, og VIDA+ og sammenligning med kontrolgruppen af institutioner. Alle tre grupper er tilfældigt udtrukket og der er således tale om et RCT-design, Randomised Controlled Trial. 4 kommuner, 120 dagtilbud og ca. 6000 børn indgår i projektet. Dets resultater vil således kunne bidrage med n y viden om sociale innovation i den offentlige sektor herunder muligheder og barrierer for at social innovation defineret som fornyelse med kvalitative forbedringer for udsatte børn bliver en realitet.
Projektet er bestilt og finansieret af Socialministeriet med en samlet bevilling på 8 mill.
Bente Jensen er forskningsleder og Anders Holm samarbejdspartner i relation til effektmålinger.
En række andre forskere fra DPU, Forskningsprogrammet: Organisation og Læring (OL), Forskningsprogrammet Diversitet og Læring (DL) og fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning deltager. Erfarne forskere fra andre danske og nordiske miljøer indgår som eksterne eksperter og referees. University Colleges UCS, UCN, UCL samt Metropol indgår i partnerskaber.
Resultater i form af Nyhedsbrev, VIDA-hjemmeside, publikationer, papers og deltagelse i internationale konferencer samt initiering af seminarer og konferencer.
Acronym | VIDA |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/09/2010 → 31/12/2013 |
Funding
- <ingen navn>
Keywords
- Social udsathed/arv
- Evidens
- Evaluering
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Early childhood
- Dagtilbud
Fingerprint
Projects
- 2 Finished
-
PKD: Forskningsprojekt: Pædagogisk Kvalitet i Dagplejen
Jensen, B. (PI), Walker, R. P. (Participant) & Boisen, L. A. (Collaborator)
29/06/2018 → 31/12/2022
Project: Research
File -
Research output
-
Social arv, ulighed og dagtilbuds betydning: – tænkt forfra
Jensen, B., Aug 2023, Social ulighed set gennem uddannelse. Rosendal, N., Clausen, T., Jensen, B., Kjeldsen, C. C. & Larson, A. (eds.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, p. 167-202 36 p. (Asterisk (bogserie); No. 21).Research output: Contribution to book/anthology/report/proceeding › Book chapter › Research › peer-review
-
Praksis- og professionsudvikling i daginstitutioner
Jensen, B. & Svinth, L., Oct 2022, Aarhus Universitetsforlag. 29 p. (Pædagogisk Indblik; No. 19).Research output: Book/anthology/dissertation/report › Report › Research › peer-review
Open AccessFile108 Downloads (Pure) -
Bæredygtig kompetenceudvikling I dagtilbud
Jensen, B., Walker, R. P. & Marquard, M., 31 Dec 2020, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 57, 4, p. 39-58 19 p.Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
Activities
-
Kvalitet i dagtilbud
Jensen, B. (Lecturer)
14 Mar 2022Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
File -
Changing practices towards high quality ECEC through participatory continous professionals development (CPD)
Jensen, B. (Lecturer) & Walker, R. P. (Other)
8 Sept 2021Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
File -
VALUE diversity in care and education
Jensen, B. (Lecturer)
22 Aug 2019Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
File