Undersøgelse af indsatsen for socialt udsatte børn i dagtilbud

    Project: Research

    Project Details

    Description

    Forskningsprojektets formål er at undersøge 1) karakteren og omfanget af indsatser i forhold til udsatte børn i dagtilbud, 2) udformningen af indsatserne i forhold til udsatte børn i praksis, 3) effekten af de anvendte indsatser og metoder på børnene, deres dagligdag og deres videre udvikling, samt hvilke barrierer og fordele der er i forhold til de forskellige indsatser. Forskningsprojektet er opdelt i tre dele: En landsdækkende, kortlæggende kvantitativ undersøgelse af indsatserne i kommunerne, en kvalitative undersøgelse af indsatsen i ti kommuner og en dybdegående kvalitativ undersøgelse af udviklingen over et halvt år i ti dagtilbud. Forskningsprojektet søger ved denne kombination af metoder og dataindsamlinger på flere niveauer i praksisfeltet undersøge indsatser og effekter i danske kommuners dagtilbud – ud fra en interesse i at se sammenhænge mellem indsatsers teoretiske og værdimæssige grundlag og de konkrete indsatser finder sted. Dette med henblik på at sætte teori og empiri i fokus for analysen og rettet anbefalinger s imod innovation og udvikling mht. daginstitutioners videre kvalifikations- og læreprocesser.



    Resultater peger på, at stort alle kommuner har udviklet en sammenhængende børnepolitik, og at rummelighed og inklusion er indsatser der sigtes imod i almentilbuddets forebyggende indsatser. Der peges også på en stigende professionalisering på feltet og et ønske om realisering af en anderledes indsats. Sideløbende hermed er traditionelle metoder med støttepædagogordninger og PPR samt adskilte indsatser på færde – dvs. billedet bryder med den nye form for helhedsorienteret indsats. På praksis niveau – i det enkelte dagtilbud ses det samme mønster, to grundholdninger, konkurrerende er på færde – den almene pædagogik der skal udvikles og støtte udsatte børn og en mere specialpædagogisk tilgang.



    To paradigmer som også identificeres hos Jensen (2005) som hhv. et innovations- og et kompensations- paradigme. Rapporterne konkluderer, med angivelse af en lang række anbefalinger, at der er brug for at videreudvikle de velkendte metoder og blive mere systematiske og målrettede, hvis indsatsen skal kunne forandre mulighederne for udsatte børn.



    Projektet gennemføres i et konsortium med AKF, Udviklingsforum, Niras. Finansieret af Familie- og forbrugsministeriet med en samlet bevilling på 2. mill. Samarbejdspartner. AKF forskningsleder. Bente Jensen, DPU samarbejdspartner (2007-2009).
    StatusFinished
    Effective start/end date01/01/200701/12/2008

    Funding

    • <ingen navn>

    Fingerprint

    Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.