Project Details
Description
Alle pædagogiske teorier forudsætter bestemte antagelser om subjektet og det sociale - og ikke mindst om deres indbyrdes forhold. Forholdet mellem subjektet og det sociale udgør et grundlæggende anliggende i al pædagogisk teori og praksis. Pædagogiske forhold skal med udgangspunkt i psykoanalysen ikke tænkes som intersubjektivitet, der opererer med en antagelse om allerede givne subjekter 'før' det sociale. Der skal snarere fokuseres på ubevidste dynamikker, der konstituerer det ubevidste subjekt i forholdet til den Anden. Grundbegreber er overføring, identifikation (med jegidealer), lyst og nydelse.
Projektet er dels en filosofisk og videnskabsteoretisk problematisering af de - ofte - implicitte begreber om subjektet og det sociale, der gør sig gældende som selvfølgeligheder i aktuelt herskende former for pædagogisk teori og didaktisk metodik så som personlighedstrækteori, anerkendelsesteori, dannelsesteori m.fl. , dels et bud på hvorledes ovennævnte psykoanalytiske og filosofiske begreber kan vise sig analytisk effektive i forhold til aktuelle pædagogiske spørgsmål som ledelse, rådgivning og dannelse.
Projektet er dels en filosofisk og videnskabsteoretisk problematisering af de - ofte - implicitte begreber om subjektet og det sociale, der gør sig gældende som selvfølgeligheder i aktuelt herskende former for pædagogisk teori og didaktisk metodik så som personlighedstrækteori, anerkendelsesteori, dannelsesteori m.fl. , dels et bud på hvorledes ovennævnte psykoanalytiske og filosofiske begreber kan vise sig analytisk effektive i forhold til aktuelle pædagogiske spørgsmål som ledelse, rådgivning og dannelse.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/04/2010 → 31/03/2013 |
Funding
- <ingen navn>
Keywords
- Pædagogisk filosofi