The Acquisition of Complex Syntax in Autism

Project: Research

Project Details

Description

Forskningsprojektet har til formål at kaste lys over sprogtilegnelsen af komplekse syntaktiske konstruktioner hos børn med infantil autisme. Selv højfunktionelle autistiske børn oplever markante problemer i forhold til kommunikative færdigheder, men syntaksens rolle specifikt i denne sammenhæng er et forholdsvis underbelyst emne. For at besvare dette spørgsmål indebærer projektet psykolingvistiske eksperimenter, der gransker sprogforståelsen og -produktionen af komplekse sætningskonstruktioner hos autistiske børn i alderen 4-12 år. En del af de sproglige vanskeligheder i infantil autisme er muligvis et resultat af en forlængelse af den syntaktiske strategi i sprogtilegnelsen, der forsimpler sætningsopbygningen, og denne forsinkelse kan bevirke, at de umodne strukturer fastlåses. En dybere indsigt i de underliggende mekanismer kan afhjælpe sprogindlæringsproblemer, og i projektet indgår desuden et studie af, hvorvidt man kan effektivisere sprogtræning af autistiske børn. I den sproglige genoptræning af afatiske patienter med sprogtab har fokuseret træning af komplekse sætningsstrukturer vist sig at have en positiv effekt på ikke-trænede, mere simple konstruktioner af samme grundlæggende type, og projektet vil forsøge at overføre disse erfaringer til autismeforskningsfeltet. Da kommunikation danner grundlag for social interaktion, kan tidlig og fokuseret indsats i forhold til sprogtræningen være afgørende for livskvaliteten hos autister og deres familier.
StatusFinished
Effective start/end date01/08/201631/07/2019

Funding

  • Det Fri Forskningsråd/Kultur og Kommunikation: DKK1,637,320.00

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.