Spatialiseret ledelse af rytmer og ruter - ledelse i og af skole i reformombrud

Project: Research

  • Juelskjær, Malou (Project manager)
  • Falkenberg, Helene, (Participant)
  • Larsen, Vibe (Participant)
See relations at Aarhus University

Description

Skole kan anskues som organisering af tid og rum med henblik på elevers læring. Organiseringen af såvel tid som rum ændrer sig væsentligt med folkeskolereformen, og lærernes nye arbejdstidsbestemmelse.
Ændringerne griber fat om hele skolehuset. Organisationen ændrer sig og sine rytmer – og de nye rytmer etableres og fornemmes sammen med de rytmer, som afvikles. Tidsstrukturerne kan ændre sig (skoledagens længde, ændringer i intervaller mellem lektion og pause, de professionelles brug af pauser og forberedelsestid etc etc), bevægelser, ophold, (sam)arbejdsflader kan ændre sig. Det skaber orientering og desorientering med et muligt behov for reorientering.
Igennem en rytmeanalyse af de bevægelser der tegner sig på skitser og plantegninger bliver det muligt at diskutere, hvordan det (ikke)planlagte, det (ikke)italesatte og (u)intenderede har effekter og tegner skoledagen og lærernes arbejdsformer – og i sidste ende elevernes trivsel, læring og liv i skolen.
StatusFinished
Effective start/end date05/01/201515/12/2017

Research outputs

ID: 129077535