Samarbejde om udvikling af undervisning, fællesskaber og elevers deltagelsesbetingelser

Project: Research

Project Details

Description

Formålet med dette forskningsprojekt er at bidrage til praksisudvikling, der kan skabe nye handlemuligheder for de fagprofessionelle i forhold til at udvikle undervisning, fællesskaber og elevers deltagelsesbetingelser. Forskningsprojektet tager udgangspunkt i en forståelse af, at de fagprofessionelles pædagogiske og didaktiske overvejelser og valg har betydning for elevernes deltagelsesmuligheder i skolens faglige og sociale fællesskaber. I projektet udforskes nogle af de undervisningssituationer, hvor elever kommer i vanskeligheder, og hvor fagprofessionelle oplever dilemmaer, udfordringer eller afmagt. Elevers og forældres perspektiver og viden om aktuelle udfordringer og hvilken støtte, der opleves meningsfuld i hverdagen, inddrages i et udforskende samarbejde med de fagprofessionelle, der er tæt på eleverne i det daglige. Desuden udforskes det tværprofessionelle samarbejdes betingelser, herunder de problemforståelser, organisatoriske og ledelsesmæssige forhold, der spiller ind, og det undersøges, hvad der skal til for at barrierer for samarbejdet kan overskrides i praksis.
StatusActive
Effective start/end date01/09/202201/09/2025