Activities per year
Project Details
Description
A research program about Danish residential institutions pedagogical work with socially endangered children. The interventions are being analysed through their values and pedagogical approach. Results will be compared with the research "Can center based daycare make a difference? A study of social inequality and early childhood intervention?" (Jensen, 2005)
En kortlægningsanalyse samt kvalitativ analyse af danske dagplejeres pædagogiske arbejde med udsatte børn. Indsatser analyseres ud fra deres værdigrundlag og pædagogisk tilgang. Resultater sammenlignes med fund fra undersøgelsen ’Kan daginstitutioner gøre en forskel? (Jensen, 2005). Dataindsamlinger gennem survey (N=2400 dagplejere/-pædagoger), suppleret med kvalitative interview samt feltstudier. Perspektiver rettet imod udvikling og innovation i dagplejen med henblik på perspektivering i retning af at pege på videre kvalifikations- og læringsprocesser, der imødekommer dagplejeres egne identificerede visioner og behov. Resultater fra del 1, kortlægningen uddybes bl.a. ved at koble relevante baggrundsdata vedr. målgruppernes profiler til analysen om dagplejeres behov og ønsker mht. at kunne forny indsatser og blive bedre til at støtte udsatte børn.
Endvidere arbejdes videre med analyser af de foreliggende data. Disse giver rigtig gode muligheder for at udarbejde nærmere analyser med henblik på: Gennem avancerede statistisk funderede analyser at bidrage med generelt at hæve vidensniveauet baseret på de eksisterende data ved at strukturere og ’prioritere’ det samlede kvantitative datamateriale og derved uddrage essensen af det omfattende datamateriale gennem faktoranalyser og multiple regressionsanalyser, der kan påvise sammenhænge mellem variabel men også sammenhænge mellem sammenhæng så det gøres muligt analytisk at komme ind til kernen af hvad der har betydning. Udtræk af et mindre og meget ’kvalificeret’/målrettet/ skræddersyet sample til kvalitative opfølgningsaktiviteter (dybdeinterviews og observationsstudier). Herunder udarbejdelse af samlede inputvariable og målvariable (faktoranalyser, indekskonstruktioner, multivariate analyser). Dagplejens udviklingspotentialer i ovennævnte perspektiver afdækkes desuden gennem kvalitative opfølgningsaktiviteter, herunder gennem fokusgruppeinterview og netværks- og dialogmøder.
På baggrund af den gennemførte spørgeskemaundersøgelse blandt 2.000 dagplejere (brutto), som udgør et repræsentativt udsnit af den samlede dagplejerpopulation på ca. 22.000 samt et udsnit på 400 dagplejepædagoger foretages mere avancerede statistiske analyser med henblik at belyse de opstillede spørgsmål samt på et begrebsligt og fagligt grundlag udvælge at repræsentativt udvalg til mere dybdegående analyser. De statistiske analyser følges derved op af kvalitative interviews og observationer rettet imod et mindre udvalg af dagplejere og dagplejepædagoger.
Resultaterne af den samlede analyse sammenholdt med resultater fra undersøgelsen ”Kan daginstitutioner gøre en forskel?” tyder på, at dagplejen har andre muligheder end institutionerne for at skabe nære sensitive sociale relationer med udsatte børn og deres forældre. Omvendt er der nogle udfordringer forbundet med dagplejeres ikke-pædagogfaglige uddannelse i relation at arbejde innovativt og systematisk med pædagogiske forandringsprocesser.
Finansieret af FOA med en samlet bevilling i på 1,3 mill. Bente Jensen forskningsleder, Analyser gennemført i samarbejde med konsulenter fra Capacent/Epinion (2006-2009).
En kortlægningsanalyse samt kvalitativ analyse af danske dagplejeres pædagogiske arbejde med udsatte børn. Indsatser analyseres ud fra deres værdigrundlag og pædagogisk tilgang. Resultater sammenlignes med fund fra undersøgelsen ’Kan daginstitutioner gøre en forskel? (Jensen, 2005). Dataindsamlinger gennem survey (N=2400 dagplejere/-pædagoger), suppleret med kvalitative interview samt feltstudier. Perspektiver rettet imod udvikling og innovation i dagplejen med henblik på perspektivering i retning af at pege på videre kvalifikations- og læringsprocesser, der imødekommer dagplejeres egne identificerede visioner og behov. Resultater fra del 1, kortlægningen uddybes bl.a. ved at koble relevante baggrundsdata vedr. målgruppernes profiler til analysen om dagplejeres behov og ønsker mht. at kunne forny indsatser og blive bedre til at støtte udsatte børn.
Endvidere arbejdes videre med analyser af de foreliggende data. Disse giver rigtig gode muligheder for at udarbejde nærmere analyser med henblik på: Gennem avancerede statistisk funderede analyser at bidrage med generelt at hæve vidensniveauet baseret på de eksisterende data ved at strukturere og ’prioritere’ det samlede kvantitative datamateriale og derved uddrage essensen af det omfattende datamateriale gennem faktoranalyser og multiple regressionsanalyser, der kan påvise sammenhænge mellem variabel men også sammenhænge mellem sammenhæng så det gøres muligt analytisk at komme ind til kernen af hvad der har betydning. Udtræk af et mindre og meget ’kvalificeret’/målrettet/ skræddersyet sample til kvalitative opfølgningsaktiviteter (dybdeinterviews og observationsstudier). Herunder udarbejdelse af samlede inputvariable og målvariable (faktoranalyser, indekskonstruktioner, multivariate analyser). Dagplejens udviklingspotentialer i ovennævnte perspektiver afdækkes desuden gennem kvalitative opfølgningsaktiviteter, herunder gennem fokusgruppeinterview og netværks- og dialogmøder.
På baggrund af den gennemførte spørgeskemaundersøgelse blandt 2.000 dagplejere (brutto), som udgør et repræsentativt udsnit af den samlede dagplejerpopulation på ca. 22.000 samt et udsnit på 400 dagplejepædagoger foretages mere avancerede statistiske analyser med henblik at belyse de opstillede spørgsmål samt på et begrebsligt og fagligt grundlag udvælge at repræsentativt udvalg til mere dybdegående analyser. De statistiske analyser følges derved op af kvalitative interviews og observationer rettet imod et mindre udvalg af dagplejere og dagplejepædagoger.
Resultaterne af den samlede analyse sammenholdt med resultater fra undersøgelsen ”Kan daginstitutioner gøre en forskel?” tyder på, at dagplejen har andre muligheder end institutionerne for at skabe nære sensitive sociale relationer med udsatte børn og deres forældre. Omvendt er der nogle udfordringer forbundet med dagplejeres ikke-pædagogfaglige uddannelse i relation at arbejde innovativt og systematisk med pædagogiske forandringsprocesser.
Finansieret af FOA med en samlet bevilling i på 1,3 mill. Bente Jensen forskningsleder, Analyser gennemført i samarbejde med konsulenter fra Capacent/Epinion (2006-2009).
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/2007 → 30/06/2009 |
Funding
- <ingen navn>
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.
Activities
- 1 Consultancy