Mange personer med cerebral parese (CP) oplever indlærings, emotionelle og adfærdsvanskeligheder. Disse vanskeligheder bliver ofte først tydelige under barnets opvækst og dermed optages senere end de motoriske vanskeligheder.
Tidligere forskning har vist at indlærings, emotionelle og adfærdsvanskeligheder forekommer hyppigere hos børn med CP end hos deres jævnaldrende. Sværhedsgraden af disse vanskeligheder varierer meget blandt børn med CP og derfor er det vigtigt at vide hvor stor andel af børn med CP har vanskeligheder i sådan grad at de bliver diagnosticeret med børnepsykiatriske lidelse. Fornyligt blev der påvist at 46 % af skolebørn med CP havde emotionelle og adfærdsvanskeligheder i sådan sværhedsgrad at en børnepsykiatrisk vurdering burde anbefales. Samtidigt oplyste forældrene at kun 21 % af børn med vanskeligheder i den samme store grad blev undersøgt af børnepsykiatere. Derfor skal forekomsten af de psykiske symptomer belyses med oplysningerne fra en anden kilde end forældre.
Med det nye projekt vil jeg undersøge forekomsten af de psykiske sygdomme med brug af Landspatientregister, som indeholder de psykiatriske diagnose fra både børneafdelingerne og børnepsykiatriske afdelinger. Dermed kan forekomsten belyses nøjagtigt.
Projektets hypotese er at indlæringsvanskeligheder i førskolealderen er den stærkeste prædiktor for de psykiske sygdomme i skolealderen.