Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Creativity as a question of Bildung?

Project: Research

  • Pædagogisk samtidsdiagnostik
  • Department of Education
See relations at Aarhus University

Description

Den aktuelle diskurs om videnssamfundet centrerer sig om begreberne kreativitet og innovation. Projektet handler dels om at give et bud på, hvordan kreativ vidensproduktion kan forstås i et selvdannelsesperspektiv, dels om give et bud på, hvad der i dette perspektiv er vigtigt at lære i videnssamfundet. I et selvdannelsesperspektiv kan kreativitet forstås som et spørgsmål om dømmekraft, og den kreative proces kan forstås som en vekslen mellem forskellige overskridelsestilstande. Projektet forsøger at interprere den klassiske forestilling om de 'fire trin' i den kreative proces (Poincare, Graham) i et selvdannelsesperspektiv, så processen fremstår som et spil mellem tilstande af apollinsk koncentration og dionysisk ekstase. På denne baggrund udvikles en kreativitetspædagogik. I dette perspektiv er det, der er brug for i fremtidens videnssamfund ikke kun at udvikle færdigheder og kompetencer, men at danne kreative egenskaber. Den diagnostiske tese er, at dette sker gennem legen for legens egen skyld (i daginstitutionen), gennem selvstændig forholden sig til viden (i grundskolen), gennem interessante fortællinger om det større (i gymnasiet) og gennem akademisk dannelse (i videregående uddannelse). Dette agter projektet systematisk at undersøge samtidsdiagnostisk. Udviklingen af en kreativitetspædagogikken skal samtidig kaste nyt lys over, hvilke konsekvenser overgangen til videnssamfundet har for gruppen af udsatte børn og unge. Når det er andre krav der stilles til den enkelte og andre egenskaber der efterspørges i samfundet, må det for det første forventes at være en anden type individ og en anden gruppe af børn og unge der bliver udsatte. For det andet skal det undersøges hvordan en kreativitetspædagogik kan være med til at forebygge, tackle og afhjælpe disse og andre problemer for vidensamfundets udsatte.
Projektet er støttet af Egmont Fonden
StatusFinished
Effective start/end date01/11/200630/03/2012

Research outputs

ID: 128915329