Chatbots som tredje part i vejledningsrummet: et eksplorativt studie af vejledningsstuderendes viden og holdninger til samt brug af generativ kunstig intelligens i feedbackprocesser

Project: Research

Project Details

Description

Motivation
Kunstig intelligens (AI) er blevet udbredt med eksplosiv kraft gennem det sidste år og kommer til at berøre alle aspekter af vores samfund,
herunder vejledningspraksis. En faglig indsigt i vejledning må derfor indbefatte en teknologiforståelse og et kendskab til AI, der gør kommende
vejledere i stand til at navigere i en nye virkelighed med AI. Ikke mindst fordi man må forvente, at personer med et vejledningsbehov allerede
nu kan og i den meget nære fremtid vil have brugt AI i forbindelse med deres vejledningsproblematik, inden de træder ind i det fysiske
vejledningsrum. AI kan ikke (og skal ikke) erstatte den menneskelige kontakt i vejledning, men den kan fungere som et supplement – eller en
barriere. Ved at forstå AI udvikler kommende vejledere kompetencer i at bruge teknologien på en måde, der styrker den pædagogiske praksis
i stedet for at underminere den. Projektets ambition er således at kvalificere studerendes kritiske blik på, hvordan deres interaktion med
chatbots får betydning relevansen af den viden, som de kan producere.
Formål med projektet
I arbejdet med at lave den skriftlige hjemmeopgave på valgfaget efterspørger de studerende mere feedback ud over de to kollektive
vejledninger, der er på valgfaget. Efter en skriftlig og mundtlig introduktion til AI og, hvordan de kan interagere med chatbotten gennem
prompts, lægger vi op en kvalificeret inddragelse og arbejde med AI både i undervisningen og vejledningen om karakteren og kvaliteten af
den respons og de svar, som studerende får fra chatbotten. Det overordnede formål med projektet er således at undersøge, hvordan
samspillet mellem den didaktiske tilrettelæggelse af valgfaget med brug af AI får betydning for studerendes læring og opfyldelse af
studieordningens mål. Sammenfattende er målet:
• At studerende tilegner sig viden og kritisk bevidsthed om muligheder og faldgruber i brugen af AI ift. en vejledningspraksis
• At styrke studerendes forståelse af rollen som både vejleder og vejledte gennem at interagere med chatbotten i begge roller
• At styrke studerendes peer-dialoger/feedback og kritiske refleksion mundtligt og skriftligt med særligt fokus på deres akademiske
skrivekompetencer i arbejdet med hjemmeopgaven (hvilket samtidig udgør en erfaring med at indtage rollen om den vejledte i en
AI-kontekst)
StatusFinished
Effective start/end date01/09/202301/09/2024