The ASP project is rooted in the social efforts that are carried out in day-care centres and residential institutions in relation to socially endangered children and youth. The project focuses on identifying those social pedagogical interventions that show a positive effect in relation to achieving the objectives set out for pedagogical work with socially endangered children and youth. Early interventions in relation to socially endangered children and youth can strengthen their life opportunities. The project aims to identify 'best practice' interventions in relation to overcoming the negative social heritage and improving the action competences of socially endangered children and youth. The surveys will be conducted in day-care centres that practice early intervention and in residential institutions for children placed outside their homes.
Projektet udvikler en inkluderende pædagogisk intervention og belyser effekt på individ- og institutionsniveau baseret på et RCT studie (60 daginstitutioner i to kommuner, ca. 3000, 3-6årige børn). Pædagogiske, institutionelle, organisatoriske faktorer inddrages i analyser af hvad der kan fremme og hæmme effekter af en indsats i et perspektiv om social innovation. Hypotesen er, at uddannelse/efteruddannelse af pædagogiske medarbejdere fremmer mulighederne for at implementere nye former for pædagogiske indsatser, der styrker børns udvikling gennem inkluderende læringsmiljøer. Formålet med forskningsprojektet er at belyse om HPA-interventionen i daginstitutioner virker. Dvs. om man ved at arbejde målrettet og systematisk i almentilbud kan opnå positive effekter målt på børns sociale udvikling og læring. Effektforskningen tager afsæt i analyser som belyser sammenhænge mellem intervention og effekt (børns udbytte) i interventionsinstitutioner og sammenligning med kontrolgruppen af institutioner. Begge grupper er tilfældigt udtrukket, og der er således tale om et RCT-design, Randomised Controlled Trial. Der indgår to kommuner, 60 dagtilbud og ca.3.000 børn i projektet.
Projektet peger på, at der fremover skal udforskes mere i faktorers betydning og mere indgående i kommunale forhold, institutionernes ressourcer, faglige kapaciteter, normeringer, uddannelse/efteruddannelse og pædagogiske medarbejderes oplevelse af konkrete handlemuligheder i det daglige. Hertil kommer at resultater giver anledning til øget opmærksomhed på betydningen af lederen, ikke mindst ledelsesformer og ledelse af organisatoriske læreprocesser, som må undersøges nærmere i en bestræbelse på at forstå den sociale innovations forudsætninger bedre. Endelig peger undersøgelsen på et behov for gå videre også med den sociale innovations modsætning; trægheden som kan være uidentificerbar men som ofte træder hindrende i vejen.
Resultaterne følges op og analyseres videre gennem de muligheder, der er etableret gennem en bevilling fra Trygfonden til projektet: Daginstitutioners betydning for udsatte børns læring og trivsel – en udvidet undersøgelse af en målrettet intervention og dens effekt - HPA- opfølgning (Trygfonden 2009-1012) (se ovenfor) samt i tilknytning til forskningsaktiviteterne, der ligger i samarbejdet med forskere i “Centre for Strategic Research in Education and Competence Building” Dagtilbud og børns udvikling (2010-2014).
Projektet er finansieret af Strategisk Program Velfærdsforskning (SPV) Socialministeriet med en samlet bevilling på 7 mill. (2005-2009). Bente Jensen forskningsleder. Forskere fra flere af de daværende institutter på DPU og forskningsprogrammer er inddraget og analyser er gennemført også i samarbejde med i samarbejde med konsulenter fra Capacent/Epinion.
Resultater i form af papers, publikationer, undervisningsmateriale, deltagelse i konferencer samt bidrag til Redskabskatalog,