Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Søren Christensen

Fra lektiehjælp til læringsindustri? Privatundervisning i Singapore under forvandling

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fra lektiehjælp til læringsindustri? Privatundervisning i Singapore under forvandling. / Christensen, Søren.

In: Dansk pædagogisk tidsskrift, No. 2, 1, 05.2019, p. 7-18.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{020537c6ea0346a1b40fd1dd89833a3f,
title = "Fra lektiehj{\ae}lp til l{\ae}ringsindustri?: Privatundervisning i Singapore under forvandling",
abstract = "Singapore er et af de lande i verden, hvor privat supplerende undervisning – ogs{\aa} kendt som {\textquoteright}shadow education{\textquoteright} - er mest udbredt. Singapore er imidlertid ogs{\aa} et avanceret videnssamfund, der gennem de sidste to {\aa}rtier har revideret traditionelle asiatiske forst{\aa}elser af barndom og l{\ae}ring. Artiklens tese er, at disse forandringer har styrket den private undervisningsindustri, men samtidig ogs{\aa} {\ae}ndret dens karakter. Med udgangspunkt i Luhmanns og Schorrs (1988) distinktion mellem {\textquoteright}selektion{\textquoteright} og {\textquoteright}p{\ae}dagogik{\textquoteright} argumenteres der for, at den traditionelle {\textquoteright}skyggeindustri{\textquoteright} med fokus p{\aa} karakterer og eksaminer i stigende grad suppleres og overlejres af en {\textquoteright}l{\ae}ringsindustri{\textquoteright} med fokus p{\aa} generiske kompetencer og personlig udvikling. I den forstand er det i stigende grad {\textquoteright}p{\ae}dagogik{\textquoteright} snarere end {\textquoteright}selektion{\textquoteright}, der fremst{\aa}r som industriens {\textquoteright}mester-betegner{\textquoteright}. Artiklen argumenterer dog ogs{\aa} for, at dette ikke betyder, at selektionen er forsvundet ud af industrien – men snarere at det i stigende grad er {\textquoteright}livet{\textquoteright} snarere end {\textquoteright}skolen{\textquoteright}, der udg{\o}r undervisningsindustriens centrale selektionsproblematik.",
keywords = "L{\ae}ring, Uddannelseskultur, Singapore",
author = "S{\o}ren Christensen",
year = "2019",
month = may,
language = "Dansk",
pages = "7--18",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra lektiehjælp til læringsindustri?

T2 - Privatundervisning i Singapore under forvandling

AU - Christensen, Søren

PY - 2019/5

Y1 - 2019/5

N2 - Singapore er et af de lande i verden, hvor privat supplerende undervisning – også kendt som ’shadow education’ - er mest udbredt. Singapore er imidlertid også et avanceret videnssamfund, der gennem de sidste to årtier har revideret traditionelle asiatiske forståelser af barndom og læring. Artiklens tese er, at disse forandringer har styrket den private undervisningsindustri, men samtidig også ændret dens karakter. Med udgangspunkt i Luhmanns og Schorrs (1988) distinktion mellem ’selektion’ og ’pædagogik’ argumenteres der for, at den traditionelle ’skyggeindustri’ med fokus på karakterer og eksaminer i stigende grad suppleres og overlejres af en ’læringsindustri’ med fokus på generiske kompetencer og personlig udvikling. I den forstand er det i stigende grad ’pædagogik’ snarere end ’selektion’, der fremstår som industriens ’mester-betegner’. Artiklen argumenterer dog også for, at dette ikke betyder, at selektionen er forsvundet ud af industrien – men snarere at det i stigende grad er ’livet’ snarere end ’skolen’, der udgør undervisningsindustriens centrale selektionsproblematik.

AB - Singapore er et af de lande i verden, hvor privat supplerende undervisning – også kendt som ’shadow education’ - er mest udbredt. Singapore er imidlertid også et avanceret videnssamfund, der gennem de sidste to årtier har revideret traditionelle asiatiske forståelser af barndom og læring. Artiklens tese er, at disse forandringer har styrket den private undervisningsindustri, men samtidig også ændret dens karakter. Med udgangspunkt i Luhmanns og Schorrs (1988) distinktion mellem ’selektion’ og ’pædagogik’ argumenteres der for, at den traditionelle ’skyggeindustri’ med fokus på karakterer og eksaminer i stigende grad suppleres og overlejres af en ’læringsindustri’ med fokus på generiske kompetencer og personlig udvikling. I den forstand er det i stigende grad ’pædagogik’ snarere end ’selektion’, der fremstår som industriens ’mester-betegner’. Artiklen argumenterer dog også for, at dette ikke betyder, at selektionen er forsvundet ud af industrien – men snarere at det i stigende grad er ’livet’ snarere end ’skolen’, der udgør undervisningsindustriens centrale selektionsproblematik.

KW - Læring

KW - Uddannelseskultur

KW - Singapore

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 7

EP - 18

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

M1 - 1

ER -