Rikke Toft Nørgård

Computational Thinking i et forskningsperspektiv

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Denne artikel introducerer til Computational Thinking (CT) med fokus på hvordan gymnasielærere kan understøttes i et være designere af egne CT-materialer og -aktiviteter. Nogle af disse CT-materialer og -aktiviteter er at finde i udgivelsen her, hvor en række lærere præsenterer resultaterne af deres arbejde, sådan som det foregik inden for det rammeværk og gennem den proces, dette kapitel skitserer.

Artiklen her præsenterer det forskningsmæssige rammeværk og den didaktiske udviklingsproces, der ledte til de materialer og -aktiviteter, som resten af udgivelsen omhandler. Det sker gennem: 1) at introducere til CT og præsentere en model for arbejdet med CT i en didaktisk kontekst, 2) at lancere begrebet om designkollaboratorier som rum for gymnasielæreres kollaborative udviklingsarbejde med at producere CT-materialer og -aktiviteter, 3) at sammenkoble designprocesser, læringsdesign og didaktiske designmønstre som en didaktisk metode for dette udviklingsarbejde.

Afsnittene Computational Thinking i en didaktisk kontekst, Designkollaboratoriet som didaktisk udviklingsværksted og Didaktiske designprocesser i designkollaboratorier, udgør selve det overordnede rammeværk for gymnasielærerne som didaktiske designere i og af egen praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationComputational Thinking i gymnasiet : fra Kierkegaard til koder
Place of publicationAarhus
PublisherSystime Academic
Publication year2020
Chapter12
ISBN (print)9788761695949
Publication statusPublished - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

Projects

ID: 181211425