Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Rikke Toft Nørgård

Anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale: Slutleverance i 3. spor af forsøgsprogrammet for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

  • Lars Bo Andersen, Denmark
  • Claus Brabrand, IT-Universitetet, University of Copenhagen, Programming, Logic and Semantics, ITU, Denmark
  • Mie Buhl, Aalborg University, Denmark
  • Ole Caprani
  • Marianne Georgsen, Forskning i undervisning og uddannelseskulturer, Denmark
  • Roland Hachmann, University of Southern Denmark, Denmark
  • Mikkel Hjorth, VIA University College, Denmark
  • Rasmus Leth Jørnø, Professionshøjskolen Absalon
  • ,
  • Louis Køhrsen, University College Lillebælt (UCL), Denmark
  • Morten Misfeldt, University of Copenhagen, Denmark
  • Rikke Toft Nørgård
  • Anne-Mette Nortvig, Professionshøjskolen Absalon
  • ,
  • Mads Middelboe Rehder, Københavns Professionshøjskole, Denmark
Denne rapport indeholder en række anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale i folkeskolen. Konkret drejer det sig om teknologiforståelse som selvstændigt fag og som element i de eksisterende fag matematik, billedkunst og håndværk og design.

Anbefalingerne er udarbejdet af forskere og fageksperter fra universiteter og professionshøjskoler, der har deltaget i projekt ’Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale’ under Børne- og Undervisningsministeriet (i perioden 2020 - 2022). Projektet udgør 3. spor i ministeriets forsøgsprogram for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

Modsat forsøgsprojektets andre spor, der omhandler undervisning i folkeskolen, så omhandler spor 3 den faglighed, som lærere og lærerstuderende skal ud-dannes til på professionshøjskolerne for at kunne varetage undervisning i teknologiforståelse i skolens fag (hvad der kan betegnes som ’lærerfaglig teknologiforståelse’). Spor 3 berører således forholdet mellem skolefag og lærerfaglighed.
Original languageDanish
Number of pages57
Publication statusPublished - 2022

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 231002147