Centre for Educational Development

Aarhus University Seal

Pernille Risør Elving

3 opmærksomhedspunkter i overgangen til universitetet: Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelse af at starte på universitetet?

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Denne undersøgelse belyser de udfordringer, som studerende oplever i overgangen til
universitetet. Undersøgelsen bygger på en empirinær kodning af 557 Arts-studerendes besvarelser på spørgsmål om udfordringer i overgangen til universitetet og gode råd til nye universitetsstuderende. Analysen belyser, at Arts-studerendes forventninger til universitetet adskiller sig fra det, de i realiteten møder, når de starter. De oplever især udfordringer med at håndtere ansvaret for egen læring, mængden af selvstudier og de få undervisningstimer på universitetet. Deres sociale og personlige trivsel er afgørende for deres vedholdenhed både i overgangen til og i løbet af deres uddannelse. Undersøgelsen peger på følgende tre opmærksomhedspunkter i forbindelse med overgangen til universitetet: 1) at lære at studere, 2) personlig og social trivsel, 3) forståelsen af universitetsuddannelsens rammer. Undersøgelsen afsluttes med en nuancering af disse tre opmærksomhedspunkter samt løsningsforslag, der både er relevante for uddannelsesinstitutionerne samt de studerende selv.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume16
Issue29
Pages (from-to)70-86
Number of pages17
ISSN1901-5089
Publication statusPublished - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 207262296