Department of Psychology and Behavioural Sciences

Morten Birk Hansen Mandau

Tilværelsesoplysning og anerkendelseskrise: En diskussion af K.E. Løgstrups og Thomas Ziehes tanker om skolens formål og tilstand

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

Denne artikel behandler teologen og filosoffen K.E. Løgstrups tanker om
skolens formål og pædagogen Thomas Ziehes analyse af skolens
”anerkendelseskrise”. Med udgangspunkt i forelæsningen ”Skolens formål”
præsenteres Løgstrups begreb om ”tilværelsesoplysning”, som han mente
var skolens formål. Herefter præsenteres Ziehes analyse af skolens tilstand
som en ”anerkendelseskrise” og de hertil relaterede begreber om kulturel
selvforsyning, fremmedhedsafvænning, informalisering og
understrukturering. Efterfølgende vises det, at Løgstrups og Ziehes tanker
om skolens formål og deres problematisering af tendenser i nutidens skole
på flere punkter ligner og kan supplere hinanden. Til sidst aktualiseres
Løgstrups tanker om skolen gennem en diskussion af anvendelsen af
nationale tests under inddragelse af uddannelsesteoretikeren Gert Biesta.
Original languageDanish
Article number2
JournalTIDskrift: onlinemagasinet for filosofistuderende landet over
IssueX
Pages (from-to)19-38
Number of pages19
ISSN2245-0610
Publication statusPublished - 1 May 2017

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 125958125