Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Marc Andersen

Titte-bøh! Frygt og leg i danske daginstitutioner

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

I denne artikel gennemgår vi en række fund fra forskningen i børn og unges forhold til det uhyggelige. Vi præsenterer derefter data indsamlet gennem interviews med pædagoger fra en række danske vuggestuer og børnehaver. Vores undersøgelse viser, at introduktionen til uhygge og ‘det gode gys’ er enormt udbredt i den danske pædagogiske praksis helt ned til vuggestuealderen. Her finder vi en høj frekvens af aktiviteter som mørkeleg, sanglege med uhyggelige elementer og fangelege, samt sjældnere iscenesatte møder med udklædte mytiske skikkelser som påskeharen, julemanden eller den sure trold, der ikke kan lide, når de tre bukkebruse tramper på hans bro. Endeligt tyder undersøgelsen på, at introduktionen til det uhyggelige ofte er en uudtalt traditionsbåren dannelsesproces, hvor det pædagogiske personale med stor følsomhed afvejer børnenes modtagelighed over for uhyggelige aktiviteter med det formål at understøtte barnets udvikling og nysgerrighed over for det dragende og skræmmende.
Original languageDanish
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume1
Pages (from-to)10-22
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Mar 2022

See relations at Aarhus University Citationformats

Activities

Projects

ID: 258584814