Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mai Skjøtt Linneberg

International samhandel med økologiske fødevarer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

  • Department of Management
I daglig tale opfatter man ordene økologiske fødevarer og markedet for økologiske fødevarer som dækkende en entydig kategori. Ønsker man at forstå, hvorledes den internationale samhandel med økologiske fødevarer fungerer, skal man hurtigt glemme den opfattelse. De enkelte landes eller områders økologiske fødevaremarkeder er meget forskellige, og det medfører, at samhandel mellem disse indtil videre snarere er undtagelsen end reglen. Dette forhold har afgørende betydning for forståelsen af den internationale samhandel med økologiske fødevarer. Den internationale samhandel med økologiske fødevarer er ikke belyst i officiel statistik, men foreliggende analyser tyder på, at samhandlen er yderst begrænset og forbundet med mange vanskeligheder. I praksis medfører det, at der er store prisforskelle mellem de enkelte økologiske markeder. I ét område kan der være underforsyning, mens der i et nærliggende område er overforsyning uden at samhandel bidrager til en udligning mellem markederne. Den manglende samhandel giver et velfærdstab, og ifølge almindelig handelsteori vil en reduktion af handelsbarriererne bidrage til en velfærdsgevinst. Denne artikel giver en oversigt over de forhold, der gør de økologiske markeder heterogene og nogle bud på den forventelige udvikling i disse forhold. Endvidere vil den aktuelle status for dansk økologisk eksport og de politiske tiltag for at fremme eksporten blive belyst.
Translated title of the contributionInternational samhandel med økologiske fødevarer
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Landoekonomi
Volume190. årgang
Issuenovember
Pages (from-to)220-234
Number of pages15
ISSN0040-7119
Publication statusPublished - 2003

    Research areas

  • Økologi, organic, markets, international trade, barriers to trade, HHÅ forskning

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 32322421