Aarhus University Seal

Lone Svinth

Nærvær i pædagogisk praksis: mindfulness i skole og daginstitution

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookEducation

Standard

Nærvær i pædagogisk praksis : mindfulness i skole og daginstitution. / Svinth, Lone (Editor).

1. ed. København : Akademisk Forlag, 2010. 256 p.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookEducation

Harvard

APA

CBE

Svinth L, ed. 2010. Nærvær i pædagogisk praksis: mindfulness i skole og daginstitution. 1. ed. København: Akademisk Forlag. 256 p.

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{dfeaf950ab8611df8e07000ea68e967b,
title = "N{\ae}rv{\ae}r i p{\ae}dagogisk praksis: mindfulness i skole og daginstitution",
abstract = "N{\ae}rv{\ae}r i p{\ae}dagogisk praksis handler om, hvordan l{\ae}rere og p{\ae}dagoger kan arbejde med mindfulness i skole og daginstitution. M{\aa}let er at give inspiration til, hvordan man kan skabe et l{\ae}rings- og udviklingsmilj{\o}, som underst{\o}tter en praksis, hvor b{\o}rn f{\aa}r erfaringer med at v{\ae}re til stede i sig selv, og hvor de oplever ro til at v{\ae}re og til at l{\ae}re.  Evnen til at falde til ro og til at koncentrere sig i et milj{\o} med mange ydre stimuli udvikles ikke n{\o}dvendigvis af sig selv. Her spiller p{\ae}dagogiske bidrag fra l{\ae}reren og p{\ae}dagogen en afg{\o}rende rolle. Bogen pr{\ae}senterer erfaringer fra danske skoler og daginstitutioner, som arbejder med n{\ae}rv{\ae}r og viser eksempler p{\aa}, hvordan man konkret kan skabe {\o}get n{\ae}rv{\ae}r i undervisning og andre p{\ae}dagogiske sammenh{\ae}nge. Forfatterne beskriver forskellige {\o}velser som fx kropslig/sanselig opm{\ae}rksomhed, vejrtr{\ae}knings- og afslapnings{\o}velser samt massage og yoga, ligesom de giver eksempler p{\aa} n{\ae}rv{\ae}rende kunst- og musikundervisning.  Den r{\o}de tr{\aa}d er {\o}nsket om at bist{\aa} barnet i at rumme sig selv og andre og en interesse for de muligheder, som {\o}get n{\ae}rv{\ae}r kan give det enkelte barn og f{\ae}llesskabet.",
keywords = "N{\ae}rv{\ae}rstr{\ae}ning, Mindfulness",
editor = "Lone Svinth",
year = "2010",
language = "Dansk",
isbn = "9788750041641",
publisher = "Akademisk Forlag",
edition = "1.",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Nærvær i pædagogisk praksis

T2 - mindfulness i skole og daginstitution

A2 - Svinth, Lone

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Nærvær i pædagogisk praksis handler om, hvordan lærere og pædagoger kan arbejde med mindfulness i skole og daginstitution. Målet er at give inspiration til, hvordan man kan skabe et lærings- og udviklingsmiljø, som understøtter en praksis, hvor børn får erfaringer med at være til stede i sig selv, og hvor de oplever ro til at være og til at lære.  Evnen til at falde til ro og til at koncentrere sig i et miljø med mange ydre stimuli udvikles ikke nødvendigvis af sig selv. Her spiller pædagogiske bidrag fra læreren og pædagogen en afgørende rolle. Bogen præsenterer erfaringer fra danske skoler og daginstitutioner, som arbejder med nærvær og viser eksempler på, hvordan man konkret kan skabe øget nærvær i undervisning og andre pædagogiske sammenhænge. Forfatterne beskriver forskellige øvelser som fx kropslig/sanselig opmærksomhed, vejrtræknings- og afslapningsøvelser samt massage og yoga, ligesom de giver eksempler på nærværende kunst- og musikundervisning.  Den røde tråd er ønsket om at bistå barnet i at rumme sig selv og andre og en interesse for de muligheder, som øget nærvær kan give det enkelte barn og fællesskabet.

AB - Nærvær i pædagogisk praksis handler om, hvordan lærere og pædagoger kan arbejde med mindfulness i skole og daginstitution. Målet er at give inspiration til, hvordan man kan skabe et lærings- og udviklingsmiljø, som understøtter en praksis, hvor børn får erfaringer med at være til stede i sig selv, og hvor de oplever ro til at være og til at lære.  Evnen til at falde til ro og til at koncentrere sig i et miljø med mange ydre stimuli udvikles ikke nødvendigvis af sig selv. Her spiller pædagogiske bidrag fra læreren og pædagogen en afgørende rolle. Bogen præsenterer erfaringer fra danske skoler og daginstitutioner, som arbejder med nærvær og viser eksempler på, hvordan man konkret kan skabe øget nærvær i undervisning og andre pædagogiske sammenhænge. Forfatterne beskriver forskellige øvelser som fx kropslig/sanselig opmærksomhed, vejrtræknings- og afslapningsøvelser samt massage og yoga, ligesom de giver eksempler på nærværende kunst- og musikundervisning.  Den røde tråd er ønsket om at bistå barnet i at rumme sig selv og andre og en interesse for de muligheder, som øget nærvær kan give det enkelte barn og fællesskabet.

KW - Nærværstræning

KW - Mindfulness

M3 - Bog

SN - 9788750041641

BT - Nærvær i pædagogisk praksis

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -